Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jordat uttag eller ojordat?


Klippan

Rekommendera Poster

Har möjlighet att ansluta datorn till ett jordat eller ojordat uttag. Är det någon skillnad? Hur blir det om man dessutom ansluter den till en TV eller stereo,

kan det bli jordbrum om man väljer det ena eller andra alternativet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Du ska naturligtvis ansluta datorn till det jordade uttaget och i synnerhet när datorn är kopplad till tvn för annars får du ström i chassit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det av någon anledning skulle komma starkström i chassiet så leds den strömmen bort via extrajorden och jordfelsbrytaren slår ifrån strömen. Om du har möjlighet anlut alltid dina apparater till uttag med extrajord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Vill man inte att skärmen skall stråla är jordat uttag bäst, annars är risken stor för att chassiet blir strömförande. Nätbrum kan man helt bortse ifrån, såvida du inte har radioapparater i näheten, som står väldigt nära (högtalare) Risken är antagligen större vid ojordad anslutning. Datorns högtalare om det finns yttre, mår också bättre, men brukar sällan krångla, det kan förkomma eko i vissa program MSN eller Skype, vilket ofta går att fixa med inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bodde i en lägenhet en gång där det inte fanns tillgång till jordat uttag. Löste problemet med att skruva fast en vanlig elkabel i chassit och i andra ändan hade jag en klämma liknande de som är på startkablar till bilar fast modell mindre och den satte jag i värme elementet. Fick skrapa bort färg så klart för att det skulle bli kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...