Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen fungerar inte i windows längre!


samuel_soderling

Rekommendera Poster

samuel_soderling

Härom dagen drog jag ut min sladd från min samsung tft-skärn till datorn (vanlig vga-kabel) för att köra min laptop till min tv. Efter att jag satt tillbaka kabeln mellan datorskärmen och datorn fick jag dock ingen bild på skärmen. Vid uppstart kommer den vanliga texten fram men så fort jag ska in i windows, precis innan inloggningsrutan kommer fram blir det svart på skärmen. Istället visas texten "check signal cable" eller något liknande.

Detta har aldrig hänt förut och att det är fel på sladden utesluter jag då den fungerar klockrent mellan laptop och tv. Den är inställd på att automatiskt söka efter så väl analog som digital källa, men hittar ingen bild på någon av de två.

Vad kan vara fel och vad ska jag ta mig till?

mvh samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta om datorn. Innan Windows skylten kommer upp håller du ner F8. Flytta markeringen med pilarna tills VGA-läge är markerad. Tryck på Enter.

Datorns grafikkort nollställs och du bör komma in i Windows. Skärmupplösningen ändrar du då genom att öppna Egenskaper för Bildskärm genom att högerklicka på skrivbordet och välj Egenskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samuel_soderling

Att trycka ner f8 under uppstart resulterar inte i något. Att försöka starta i felsäkert läge verkar inte heller fungera, jag kan liksom inte välja...går inte att bläddra mellan alternativen. Det verkar som att tangentbordet inte fungerar fullt ut fören jag kommer in i windows, först då börjar det lysa. Ändå fungerar ju vissa knappar, så som del och esc. Tror dock inte det är något fel, även musen får ju kontakt först när jag kommer in i windows, ända nackdelen är ju att jag inte har någon bild när jag väl kommer in :(


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samuel_soderling

Har nu provat skärmen med en annan dator och den fungerar utmärkt. Har även provat att byta sladd mellan dator och skärm, men detta utan resultat. Tog dessutom ut grafikkortet från agp (?) platsen och satte tillbaka det, fortfarande ingen bild. Måste jag köpa ett nytt grafikkort eller är det agp-platsen som är sönder? Jag kan inte förstå vad som är problemet....


mvh samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Tack för hjälpen Alexa, jag hade precis samma problem och det fungerade. Pompom

Roligt att mitt tips hjälp någon i allfall Rodna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det fungerar när man skiftar tillbaka från TV till datorskärm, eftersom jag inte haft problem med det. Däremot hade jag problem först med att få bild på min TV när jag kopplade den till datorn. Det stod något liknande det du anger, i stil med "Ingen signal".

Det visade sig att grafikkortet på datorn skickade ut en upplösning som inte TV:n stödde. Det var bara att ändra skärmupplösningen till en som TV:n stödde så fungerade det.

Men jag förmodar att datorskärmarna stödjer fler uppflösningar än TV-apparaterna gör, så det borde kanske inte vara något problem på det hållet...

Bara ett tips - går ju att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta om datorn. Innan Windows skylten kommer upp håller du ner F8. Flytta markeringen med pilarna tills VGA-läge är markerad. Tryck på Enter.


Datorns grafikkort nollställs och du bör komma in i Windows. Skärmupplösningen ändrar du då genom att öppna Egenskaper för Bildskärm genom att högerklicka på skrivbordet och välj Egenskaper.

Den va fiffig, ska jag komma ihåg !!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...