Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Därför låg PC för Alla nere igår


Pontus Jeppsson

Rekommendera Poster

Pontus Jeppsson

Som ni säkert märkt har vi haft rätt allvarliga driftstörningar på sajten de senaste dagarna. Orsaken är att en ddos-attack riktats mot IDG.

En ddos-attack går ut på att tusentals datorer riktar sin trafik mot en och samma sajt samtidigt, och på så sätt överbelastar nätverket. För det mesta sker detta med hjälp av så kallade botnets, alltså stora nätverk med virussmittade datorer, som deltar i attacken utan att den som äger datorn vet om det.

Attacken var riktad mot vår systersajt Eforum, och troligtvis är det en användare som där kallar sig för The Devil som står bakom det hela. Strax före attackerna inleddes hotade han att sänka sajten. Mannen bakom signaturen är identifierad och polisanmäld.

Tråden som spårar ur och slutar med att The Devil hotar IDG finns att läsa här.

Tragiskt att en enda person kan orsaka så mycket skit för alla hundratusentals personer som besöker IDG:s sajter varje dag. Jag hoppas innerligt att den som är skyldigt till det här åker dit rejält. mad.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av: Anjuna Moon
Igår 21:19 Föregående inlägg Nästa inlägg


SVAR: Om Telia

Varför stängs inte tråden moderator? Det är ju helt uppenbart att detta bara är en *** som inte haft någon annan avsikt än att leda in tråden på precis den väg den gått. Stäng gärna hans konto samtidigt.

det undrar jag oxå och det är ju helt otroligt att dagen efter så kan han forsätta skriva i forumet och då hoppa på folk, då får han lite tillsägelser om att han ska vårda sitt språk....

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1036317#1036602

(nu är hans konto raderat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill diskutera reglerna och annat för Eforum så gör gärna det i Eforum
//eforum.idg.se/threads.asp?forumId=215
så att fler Eforum-medlemmar kan delta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har inget intresse av (att diskutera) eforums regler. däremot tycker jag att det är helt otroligt att en person som hotar folk privat och via forum, troligtvis ligger bakom attacken mot idg får ha kvar sitt konto hos eforum dagen efter och inte helt oväntat forsätter påhoppen

---

vilken lirare...

http://www.dinglarradion.eu/forum_posts.asp?TID=149

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick beskedet igår em att han var avstängd centralt i IDGs inloggning, tyvärr så visade det sig att det inte stämde (eller om han kom runt det på något vis). Han blev raderad på Eforum när han skrev ytterligare inlägg sen em.

Inte helt normal, nä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...