Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta NT-user information


Mattias Olsson

Rekommendera Poster

Tror han ville ha full namnet, dvs inte användar namnet.

 

Du måste nog ha en komponent för det, finns inget i ASP för att få mer detaljerad info om en NT användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Om du använder dig av ADSI (tror jag det heter) så kan du få ut ruggigt mycket information, även skapa en massa nya användare och grupper osv osv osv...

 

sök efter mer på msdn.microsoft.com så skall du se att det löser sig.

 

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Olsson

Tack ska ni ha allihopa! Det var precis det där jag var ute efter. Inte för att jag hittar så mycket vettig information på msdn men jag har uppnått det jag var ute efter att uppnå. Det är möjligtvis ingen som vet vilka properties som finns till objUser-objektet (Set objUser=GetObject("//WinNT/Mattias/DOMAIN"))?

 

/Mattis (http://mattias.sitefactory.se)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

ADSI kan vara lite struligt att jobba med. Speciellt säkerhet (behörigheter och rättigheter) brukar strula till det. Observera att när du utvecklar kör du oftast ADSI objekten under din egen identitet (challenge response by default). Lägger du ut det i produktion kör du ASP med en annan användare som kanske inte har tillräckligt med rättigheter för att ställa frågor. Lättast är att lägga funktionaliteten i ett COM objekt som man lägger i MTSen och kör under ett service konto.

 

Dessutom skiljer sig strukturen åt mellan NT4 och AD.

 

All info om ADSI finns faktískt i MSDN Library. Dock kan du även ladda ner en hjälp fil för ADSI här: http://www.microsoft.com/NTWorkstation/downloads/Other/ADSI25.asp

 

Interfacet du letar efter finns i index under "IADsUser".

 

/foo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Olsson

Först och främst.. tack för hjälpen. Du har säkert rätt angående säkerheten.. men om man bara vill ha ut fullständiga namnet på en användare kan man ju inte behöva några speciella rättigheter. Eller? Den där hjälp-filen du länkade till var skitbra. Danke.

 

 

/Mattis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...