Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virus genom att besöka hemsida? (Active-x?)


Benna

Rekommendera Poster

Hej, det var ett tag sen jag vart här sist :)

Iaf undrar om det är så att man kan få virus genom att klicka på en hemsida/webbsida?
Det finns tex på många olika spel-forums
Där det är folk som har lagt upp hemsidor, och det står alltid att--

Tex: "[Do not look at external websites. Your account could be hacked.]"
Frågan är lätt går det att få Virus/keyloggers via hemsidor? (bara genom att dra in på hemsidan? och kanske klickar på sidans forum eller något?
Dock inte att ladda ner något. (kan de ladda ner automatiskt? utan att man ser det alltså)

Och hur är det med "Active-x" egentligen kan någon förklara lite kortfattat vad den gör?

ph34r.pngph34r.pngph34r.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan få virus genom att besöka sidor, främst utländska sidor och mindre sidor.

Active-x är ett tillägg som är installerad till webbläsaren. Det vanligaste tillägget är Adobe Flash, vissa av tilläggen är inte seriösa och man bör använda kända företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan definitivt bli infekterad av webbsidor om Windows, Flash, Quicktime, Adobe Reader, Java mm inte är uppdaterade, för då kan sidorna utnyttja säkerhetshål i programmen. Se t ex So how did I get infected in the first place?. Nu är det ett gammalt inlägg så en del av programmen där är inte så intressanta längre (fråga här innan du installerar något av dem).

ActiveX-kontroller är små program som körs av Internet Explorer och de har stor tillgång till din dator.

Här kan du läsa mina vanliga råd för en säkrare dator, men det är så klart viktigt att man använder sitt förnuft också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan definitivt bli infekterad av webbsidor om Windows, Flash, Quicktime, Adobe Reader, Java mm inte är uppdaterade, för då kan sidorna utnyttja säkerhetshål i programmen. Se t ex So how did I get infected in the first place?. Nu är det ett gammalt inlägg så en del av programmen där är inte så intressanta längre (fråga här innan du installerar något av dem).

ActiveX-kontroller är små program som körs av Internet Explorer och de har stor tillgång till din dator.

Här kan du läsa mina vanliga råd för en säkrare dator, men det är så klart viktigt att man använder sitt förnuft också.




Active-x körs inte då i mozilla firefox? wacko.gif
Om man råkar komma in på en sån här sida... finns det isåfall inget sätt att förhindra skiten?
Brukar använda "SECUREMAKER" programmet.
Brukar blocka det mesta om man har allt på "kör" men det gäller även bilder då.. och kan blockera sånt som man vill se/få tag på.

Ska läsa dina råd nu. :)

ph34r.pngph34r.pngph34r.png
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan installera ett tillägg till Firefox för att kunna köra ActivX-kontroller:
http://www.iol.ie/~locka/mozilla/plugin.htm

Om man råkar komma in på en sån här sida... finns det isåfall inget sätt att förhindra skiten?
Se till att datorn är uppdaterad, se till att ha antivirusprogram etc som upptäcker det i tid, om du använder Firefox så använd tillägget NoScript. Se till att minska risken genom en anpassad Hosts-fil Blocking Unwanted Parasites with a Hosts File .

Jag har aldrig hört talas som SECUREMAKER förut så jag har ingen aning om hur pass bra det fungerar i det här fallet.
This free program performs comprehensive security maintenance on your

computer, but its effectiveness is somewhat dubious so far. http://www.download.com/SecureMaker-com/3000-2144_4-10711551.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Nu har SpywareBlaster 4.0 kommit. Ett program som är ett måste när det gäller ActiveX-based spyware från webbsidor. Programmet glöms ofta bort när det gäller säkerhet. Jag har alltid använt SpywareBlaster så länge jag minns.

Har du en gammal version på datorn, så skall du avaktivera alla skydden, innan du avinstallerar och starta om datorn. Sedan kan du hämta och installera den nya versionen.

http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att få in nåt genom att endast surfa in på en sida är ju väldigt ovanligt. det som man kan få upp vanliga sidor är ju winativirus 2007 och liknade program fast det är länge sen jag såg till nåt sånt. sufrar man däremot runt på cracksidor så ju förstås risken. vad gäller activex så iom win 2000 så ändras väl inställningen för "hämta signerade activex kontroller från aktivera till fråga och då är det inget som installeras utan att användaren godkänner det. det tidigare problemet va ju att signerade kunde va precis vad som helst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...