Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

extern hårddisk...


frogart3a

Rekommendera Poster

...det bästa köp jag gjort på länge laugh.png
så lätt att koppla in att jag blev överraskad...fungerade på direkten biggrin.png
nu har jag plats för mina foton och program m.m. och som smör på moset-min pc har fått mera fart. passar bra eftersom grafikprogrammen jag har behöver allt dom kan få vid användandet(är konstnär)
vet inte om jag får skriva namnet på den externa....väntar med det men jag vill allt rekommendera att skaffa hårddiskar på det här lätta sättet... biggrin.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en "massa" USB minnen ( 4GB ) som är lösenordsskyddade för jag har 4 års arbete på dem. Behöver fler men har då istället också funderat på en extern hårddisk. Det är dyrt med en massa USB minnen. Bara undrar, det går väl att ha lösenordsskydd på den externa hårddisken? Är det samma som på datorn?detvarintejag.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en "massa" USB minnen ( 4GB ) som är lösenordsskyddade för jag har 4 års arbete på dem. Behöver fler men har då istället också funderat på en extern hårddisk. Det är dyrt med en massa USB minnen. Bara undrar, det går väl att ha lösenordsskydd på den externa hårddisken? Är det samma som på datorn?detvarintejag.gif


hur gör man för att lösenordsskydda sina usb minnen?
tacksam för svar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De USB minnen jag har ( 5 st ) heter SanDisk och har ett färdigt inbyggt lösenordsskydd. Du hittar de på denna länk.

http://www.sandisk.com/Products/ProductInfo.aspx?ID=1925

Just nu så kostar ett 299:-/st på Clas Ohlson.

Annars är här en länk, om jag har förstått det rätt, till ett program som man själv kan lägga in lösenord med. Men OBS! Min engelska är noll och jag vågar inte lova att det är så. Men du kan väl alltid kolla länken.

http://www.snapfiles.com/get/TrueCrypt.html

Annars gör det så bekvämt som möjligt för dig och köp ett med inbyggt lösenord. Jag behöver mer utrymme för mina data därför vill jag nog ha en extern hårddisk.

/U

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var en bra fråga om det är samma lösenord som på datorn?! det ska jag ärligt säga att jag inte vet...men om den externa syns på datorn och du har lösenord på din pc då borde ju det fungera på den externa med... mellow.pngeftersom man kan koppla i och ur den som man vill...
nä, det får nog gå till en medlem som är mer insatt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag dumstrut.gif förstått rätt?

När man köper en extern hårddisk är den då "tom" så att säga. Det finns ingenting på den mer än en massa GB att börja lagra på. Som en stor tom mapp?fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodå, du har förstått rätt happy.png den är tom och du kan fylla på som om det vore din xtra "bauta" storkram.gifmapp(beroende på hur stor du köper förståss...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera gratisprogrammet TrueCrypt som jag använt i flera år för att skapa krypterade enheter. Det går till så att man skapar en fil i valfri storlek (så länge den rymms på disken). Denna fil är som en krypterad hårddisk på hårddisken så fort man "mount":at den (kommer inte på det svenska ordet just nu). När filen är mountad så ser den ut som vilken hårddisk som helst i Windows utforskare. Hur enkelt som helst även för en ovan datoranvändare. Kryptering måste inte vara svårt :)

Finns faktiskt med på senaste PC för Alla CD:n annars kan man ladda hem programmet från http://www.truecrypt.org/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det bästa köp jag gjort på länge laugh.png
så lätt att koppla in att jag blev överraskad...fungerade på direkten biggrin.png
nu har jag plats för mina foton och program m.m. och som smör på moset-min pc har fått mera fart. passar bra eftersom grafikprogrammen jag har behöver allt dom kan få vid användandet(är konstnär)
vet inte om jag får skriva namnet på den externa....väntar med det men jag vill allt rekommendera att skaffa hårddiskar på det här lätta sättet... biggrin.png


måste hålla med, det är sjukt skönt med en extra hårddisk och dyrt är det inte idag ! 1000kr för en 500gb ph34r.png
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Birdwatcher

Passa er bara för att köpa en en extern hårddisk av märket "Packard Bell". Både jag och min kompis hade varsin likadan och båda pajade efter bara ett och halft år. Garantin gällde inte heller sade verkstaden, så att för att få ut sin trasiga hårddisk med alla bilder, program och musik skulle man få betala 550 kronor. Som ny kostade den 890 kronor. Skitprodukt är vad det är!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En extern hårddisk ska man bara ha till att ha program på om man nu ska ha någon. Jag har läst här i PC support att när en extern hårddisk kraschar så märker man det inte förren det är försent. Eller är det någon som vet om programmet hdd health funkar till exerna hårddiskar i så fall är de bra att ha annars inte... Om det inte är så så ska man bara använda de till att ha program på.

När spin Up time ändras så är hårddisken på väg att krascha.

Om datorn blir för varm så kraschar den också om ni inte har ändrat i setupen så att den stängs av när den blir för varm... Jag har laddat upp en bild på hur man ska ändra så att detta funkar.  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En extern hårddisk vill man inte ha program på eftersom den är slö pga USB gränssnittet. Personligen ser jag fördelen med en extern disk att den funkar som en disk på vilken man kan lägga backuper och flytta stora mängder data mellan datorer. Det bästa ur backupsammanhang är att man inte måste ha den inkopplad i datorn eller elnätat så om t.ex. blixten slår ner i kåken så är datat likväl skyddat trots att all annan elektronik bränns ut.

Att diskar kraschar rent fysiskt är f.ö. rätt ovanligt idag. Jag har själv inte träffat någon som haft en fysiskt kraschad disk på säkert 10 år, undantaget hårddiskar i bärbara datorer. Det är nästan jämt Windows som kraschat (mer specifikt registret eller filsystemet, men disken har funkat fint efter en vanlig simpel formatering) eller att RAID inte gjort vad den ska pga undermåliga RAID-kontrollers på moderkorten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så hade jag tänkt mig. All programvara ska vara på datorn. Sen har jag en massa privata data, foton, kalkyler m.m. på datorn men som jag också säkerhetsförvarar på lösenordsskyddade USB-minnen. Jag sparar alltså allt på två ställen. Det är ca 4 års arbeten som jag är mycket rädd om, och jag tror att det skulle vara lättare att hantera och ha det på en extern hårddisk än att hålla på med en massa USB-minnen. Dessutom så är det inte min laptop jag har utan en lånad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bränna DVD-backuper är också en god idé. Själv har jag alla negativ och DVD-er med bilder i bankfacket. Börjar det brinna så hjälper det inte med backuper om alla ligger i huset som brinner om man säger så. Ett litet bankfack kostar ju bara ett par hundralappar per år så det är ju en billig försäkring. Diskutrymme på någon webbtjänst kan ju också vara ett alternativ men det är ju segt att ladda upp stora mängder bilder, film etc. och själv skulle jag inte få plats på någon av dessa tjänster som oftast är begränsade till några gigabyte. Men alla har ju inte samma behov och då kan det ju fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Att diskar kraschar rent fysiskt är f.ö. rätt ovanligt idag. Jag har själv inte träffat någon som haft en fysiskt kraschad disk på säkert 10 år, undantaget hårddiskar i bärbara datorer. Det är nästan jämt Windows som kraschat (mer specifikt registret eller filsystemet, men disken har funkat fint efter en vanlig simpel formatering) eller att RAID inte gjort vad den ska pga undermåliga RAID-kontrollers på moderkorten.

Jag har hjälpt en som jobbar med dataräddning och han säger att de två största orsakerna till att hårddiskar kraschar är att de blir för varma och att spin up time ändras om man har installerat programmet Hdd health rätt vill säga.

Sen så kan datorn också gå sönder om man knuffar till den :-) Jag kom åt min dator för ett tag sedan det var en ganska "hård" knuff. Datorn flyttade på sej några centimeter.  Då ändrades spin up time. Efter detta så använde jag datorn till att läsa cd och DVD mm och att hämta email. Efter ett tag så hade värdet på spin up time ändrats tillbaka till ursprungsvärdet.

Om man knuffar till den ännu hårdare så går den definitivt sönder speciellt om man har datorn på.  

Jag har en dator där spin up time har ändrats och jag bara väntar på att den ska krascha. Den är över 5 år gammal.  Den använder jag numera bara till att läsa CD och DVD skivor och att kolla mina CD-R och DVD-R mm som jag har bränt.

Om jag skriver något så gör jag backup på en gång på diskett. Jag väntar inte tills jag har så mycket filer så att jag kan bränna en CD eller CD-rw. Det är en pentium 400. 128 Mb ram.

Min kusin berättade för mej att hennes dator hade kraschat nyligen . En dator håller inte i evighet.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hjälpt en som jobbar med dataräddning och han säger att de två största orsakerna till att hårddiskar kraschar är att de blir för varma...

Det stämmer nog bra det. En butik i Uppsala nämde en siffra på 90% av alla kraschade diskar kom in på sommaren och det ger en grund för en slutsats att värmen är ett problem. När det blir varmt ute (och inne givetvis) så "kyls" datorn med varmare luft i många hem och därmed riskerar diskarna att överhettas.

Sen så kan datorn också gå sönder om man knuffar till den :-)

Givetvis är det så, men det är ändå rätt ovanligt. Jag har gett mina burkar många smällar genom åren och de håller för mer än man tror. Diskar i bärbara datorer har dessutom finnesser som att de känner av g-krafter och kan därmed skydda diskarna genom att flytta undan (parkera) läs och skrivhuvudena automatiskt innan smällen så att säga. Förr i tiden så fick man alltid köra ett litet specialprogram för att manuellt parkera läs/skrivhuvudena i hårddisken innan den skulle flyttas. Men nu talar vi IBM-PC på 80-talet med hårddiskar på 10-20 MB smile.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Externa hårddiskar och USB-minnen :-( När man har tagit bort en exern hårddisk så riskerar den att komma bort, ramla ner från hyllor och annat. En intern hårddisk står där den står. USB-minnen har också en risk att komma bort om man nu inte har dem i nyckelknippan förståss. Både jag och en vän till mej har tappat bort USB-minne...

Har någon av er provat om programmet Hddhealth funkar med externa hårddiskar förresten ?
/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bränna DVD-backuper är också en god idé. Själv har jag alla negativ och DVD-er med bilder i bankfacket. Börjar det brinna så hjälper det inte med backuper om alla ligger i huset som brinner om man säger så. Ett litet bankfack kostar ju bara ett par hundralappar per år så det är ju en billig försäkring. Diskutrymme på någon webbtjänst kan ju också vara ett alternativ men det är ju segt att ladda upp stora mängder bilder, film etc. och själv skulle jag inte få plats på någon av dessa tjänster som oftast är begränsade till några gigabyte. Men alla har ju inte samma behov och då kan det ju fungera bra.


Hur stort bankfack får du ha ? Jag får inte ha hur stort bankfack jag vill. Därför så har jag de flesta skivor hemma tyvärr. Ljus tänder jag aldrig.

/Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljus tänder jag aldrig.

/Maria

Det finns ju många andra orsaker till bränder än tända ljus, t ex att en trasig elsladd eller kontakt och det är inte alla sådana skador som syns. Man kan också ha sina backuper hemma hos någon annan och låta den personen ha sina backuper hos en själv.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Då brinner den personens filer upp i stället. Man kan ju lagra på nätet också tyvärr är det inte alla som har tillgång till nätet jämnt. 

Undrar just hur man skriver ett nytt inlägg under ett nytt ämne. Jag skulle behöva skaffa mej en USB-DVD-brännare för jag kan inte ta bort min trasiga brännare som jag har nu och ingen som jag känner kan göra det heller. Den sattes i av en i databutiken när jag fick datorn. 

 

Undrar också hur man får en USB-DVD-RW-brännare att funka längre än några månader...

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Då brinner den personens filer upp i stället."
Men det gör ju inget för den personen har ju orginalfilerna kvar hemma hos sig. Det är ju väldigt osannolikt att det brinner hemma hos dig samtidigt som kompisens hårddisk går sönder.

"Undrar just hur man skriver ett nytt inlägg under ett nytt ämne."
Man väljer lämpligt forum på http://pcforallasmart.idg.se/forum/category.jsp och öppnar det. På sidan med det forumets trådar så trycker man på knappen "Skapa ny tråd".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

<p>Då brinner den personens filer upp i stället. Man kan ju lagra på nätet också tyvärr är det inte alla som har tillgång till nätet jämnt. </p><p>Undrar just hur man skriver ett nytt inlägg under ett nytt ämne. Jag skulle behöva skaffa mej en USB-DVD-brännare för jag kan inte ta bort min trasiga brännare som jag har nu och ingen som jag känner kan göra det heller. Den sattes i av en i databutiken när jag fick datorn. </p><p> </p><p>Undrar också hur man får en USB-DVD-RW-brännare att funka längre än några månader...</p><p>/Maria</p><p> </p>

En annan vanlig orsak till brand är att man har små tända bordslampor hemma som ramlar. Bra att jag kunde komma in på detta ämne och skriva lite till. Jag har varit tvungen att byta användarnamn då jag bytte epostadress.

 

Programmet Hddhealth funkar inte med externa hårddiskar.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...