Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC FÖR ALLA på riktigt!


upnorth - live from Oslo

Rekommendera Poster

upnorth - live from Oslo

Jag skulle gärna se att ni började bredda innehållet i papperstidningen så att det representerar en mer heltäckande och riktig bild av PC-segmentet.

När jag var yngre prenumererade jag på tidningen, men eftersom jag lärde mig mer tröttnade jag på repetitionen av guider för att optimera/ampassa/förbättra produkter från framför allt Microsoft. Nu vet jag att ni inte är någon Public Service och att ni är beroende på reklamintäkter mm, men numera finns det ju faktiskt ett allt större intresse för bl.a. GNU/Linux.

Därför tycker jag att ni ska börja konkurrera med Datormagazin lite så att vi som just migrerat till t.ex. Ubuntu har någonstans att ta vägen! Datormagazin håller nämligen enligt mig en väl avancerad nivå, som ni skulle kunna balansera upp. Nu finns det visserligen mycket bra innehåll och hjälp att få på t.ex. www.ubuntu-se.org, men det är ju så mycket roligare att sitta med en tidning laugh.png

Föreningen Ubuntu Sverige som jag är engagerad i kommer att jobba för att erbjuda mer tryckt material för nya användare där vi bland annat erbjuder boken "Upptäck Ubuntu Linux" till lägsta priset i sverige, men det vore fint med en mer kontinuelig bevakning av konsumentens intressen på det här området!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en klok och bra synpunkt!

Det är ju som du skriver en balans mellan den stora massan - och varje liten nisch. Just Ubuntu och liknande alternativ till Windows kommer att bevakas mer och mer hos oss i takt med att utvecklingen går framåt.

Vad som är så fantastiskt bra med webben är ju dessutom att platsen inte är begränsad på samma sätt som i en tidning. Så vi skulle nära nog omgående kunna dra igång en bevakning av exempelvis Linux-distributioner, programmering, sajtadministration och andra lite mer avancerade ämnen - utan att för den skull behöva dra ned någon annan bevakning.

Det enda jag skulle behöva hjälp med är att hitta de kunniga entusiaster som tillsammans med PC för Alla vill skapa de här nya kompletterande områdena.

Är du en av dessa?

Bästa hälsningar
Fredrik Agrén
Chefredaktör
PC för Alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

upnorth - live from Oslo

Jo, jag förstod att du skulle komma med webben som motargument, då ni är betydligt mer låsta med papperstidningen. Jag hoppas dock att  Linux/FreeBDS/Open Solaris kan få en mer permanent plats där ändå. Förutom att ni borde bevaka hela PC-segmentet så borde ju "FÖR ALLA" innebära alla målgrupper som använder en PC, men det resonemanget är ju mest bara en definitionsfråga.

Visst är jag en entusiast, jag vill ju ha valbarhet i mitt prylanvändande vilket Ubuntu bidragit med i stora drag, även om webben är den allra mest flexibla plattformen just nu (har ju dykit upp lite spådomar om att operativsystemets era är över).

Det jag skulle vilja bidra med till er tidning och webbplats är lite allmänbildning av det svenska folket vad gäller datoranvändning. Jag råkar vara vice ordförande i Föreningen Ubuntu Sverige (www.ubuntuforeningen.se) och vårt syfte är ju att upplysa om de alternativ som finns. Nu profilerar vi oss med Ubuntu och F/OSS, men min personliga agenda är att slutkunden ska ha så stor valfrihet som möjligt, oavsett vad det gäller.

Hur detta skulle gestalta sig i form av artiklar mm vet jag inte riktigt, men som du märker kan jag skriva spaltmeter bara i att resonera om det cool.png Jag har förövrigt en rätt stor erfarenhet att agera ofrivillig supportpersonal åt släkt och vänner, så jag vet ju på ett ungefär vilka förutsättningar och förväntningar era läsare har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik och upnorth.

Vill bara tillägga att jag är en före detta pc för alla läsare som för en tid sedan gått över till Ubuntu helt och hållet. Jag kan förstå webargumentet och tror möjligen att den stora delen info om olika Linuxdistrubitioner med mera har sin plats på webben, MEN det kommer aldrig vara samma sak som att ta med sig en tidning i sängen eller på andra platser där tidningen har sin fördel. Skulle det kanske vara möjligt att skriva kortare delar i tidningen där länkar till webben kunde finnas då jag anser att exempelvis Ubuntu har blivit ett alternativ även för de av era läsare som inte har så stor erfarenhet av datorer. Jag kan bara säga att hade det funnits lite mer av alternativa artiklar som exempelvis Linux/FreeBDS/Open Solaris i er tidning skulle jag bli kund hos er igen

//Roger Wåhlin - ubuntuist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

upnorth - live from Oslo

Lade märke till en viktig punkt i ditt resonemang:

...

Så vi skulle nära nog omgående kunna dra igång en bevakning av exempelvis Linux-distributioner, programmering, sajtadministration och andra lite mer avancerade ämnen - utan att för den skull behöva dra ned någon annan bevakning.
...



Min poäng är att Linux-distributioner inte är avancerat längre. Det är den uppfattningen jag och många andra kämpar mot dagligen.

Avancerat != ovant eller nytt. Ni skulle kunna ha en barn-avdelning enbart om roliga/lärorika/spännande spel släppta under GPL liksom.

Finns massor av berättelser på bl.a. ubuntu-se.org, den ena trevligare än den andra, om hur användare utan nämvärd datorvana lättade och glatt överraskade tagit sina första steg.

Visst, hårdvaran stöds inte fullt ut och man kan ha otur. Men så är inte någon version av Windows helt problemfri heller. Titta bara på den säkerhets- och supportbransch som vuxit upp kring Windows.

Linux är nästan synonymt med säkerhet, finns ju knappt några virus eller liknande alls. Gemenskapen kring Linux är dessutom gigantisk och väldigt hjälpsam, forumet på ubuntu-se.org har snart 8000 medlemmar och dess fokus ligger på att hjälpa nybörjare!

Jag ser inte riktigt var problemet för er att skriva om GNU/Linux som ett helt vanligt skrivbordsOS ligger? Visst är det nytt, men det är Windows Vista också cool.png
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

upnorth - live from Oslo

Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på dessa argument  smile.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårigheten ligger i betraktarens ögon. Ubuntu må vara enkelt - men det är ändå inget du kan sätta i händerna på min svärmor, som fäktas med de mest elementära funktioner i Windows.

Såtillvida är utmanarna till Windows fortfarande "avancerade", även om de för en slipad datoranvändare är "enkla" numera.

Min poäng - igen - är att om vi tillsammans kan bygga upp ett antal smarta avdelningar i det här forumet för alternativa operativsystem mm så kommer vi från tidningen att plocka material och hänvisa till tips/skolor i takt med att intresset växer.

Papperstidinngens roll kommer allt mer att bli ett urval av det bästa och mest intressanta i vårt community. Det blir alltså läsarna som mer och mer bestämmer innehållet.

Så - klura på hur vi parallellt med ert eget snofsiga forum kan driva en parallell "informationskampanj" på PC för Alla Smart, så att fler kan komma i kontakt med Ubuntu (och andra alternativ) - och på sikt våga testa att byta eller komplettera Windows!

//Agrén

PS: Jag har ju sedan tidigare efterlyst hjälp från er på Ubuntu Sverige för att skapa räddningsskivor mm till PC för Allas läsare... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårigheten ligger i betraktarens ögon. Ubuntu må vara enkelt - men det är ändå inget du kan sätta i händerna på min svärmor, som fäktas med de mest elementära funktioner i Windows.

Såtillvida är utmanarna till Windows fortfarande "avancerade", även om de för en slipad datoranvändare är "enkla" numera.

Min poäng - igen - är att om vi tillsammans kan bygga upp ett antal smarta avdelningar i det här forumet för alternativa operativsystem mm så kommer vi från tidningen att plocka material och hänvisa till tips/skolor i takt med att intresset växer.

Papperstidinngens roll kommer allt mer att bli ett urval av det bästa och mest intressanta i vårt community. Det blir alltså läsarna som mer och mer bestämmer innehållet.

Så - klura på hur vi parallellt med ert eget snofsiga forum kan driva en parallell "informationskampanj" på PC för Alla Smart, så att fler kan komma i kontakt med Ubuntu (och andra alternativ) - och på sikt våga testa att byta eller komplettera Windows!

//Agrén

PS: Jag har ju sedan tidigare efterlyst hjälp från er på Ubuntu Sverige för att skapa räddningsskivor mm till PC för Allas läsare... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårigheten ligger i betraktarens ögon. Ubuntu må vara enkelt - men det är ändå inget du kan sätta i händerna på min svärmor, som fäktas med de mest elementära funktioner i Windows.

Såtillvida är utmanarna till Windows fortfarande "avancerade", även om de för en slipad datoranvändare är "enkla" numera.

Min poäng - igen - är att om vi tillsammans kan bygga upp ett antal smarta avdelningar i det här forumet för alternativa operativsystem mm så kommer vi från tidningen att plocka material och hänvisa till tips/skolor i takt med att intresset växer.

Papperstidinngens roll kommer allt mer att bli ett urval av det bästa och mest intressanta i vårt community. Det blir alltså läsarna som mer och mer bestämmer innehållet.

Så - klura på hur vi parallellt med ert eget snofsiga forum kan driva en parallell "informationskampanj" på PC för Alla Smart, så att fler kan komma i kontakt med Ubuntu (och andra alternativ) - och på sikt våga testa att byta eller komplettera Windows!

//Agrén

PS: Jag har ju sedan tidigare efterlyst hjälp från er på Ubuntu Sverige för att skapa räddningsskivor mm till PC för Allas läsare... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

upnorth - live from Oslo

Jag ber om ursäkt om mina inlägg har verkat arroganta på något sätt, jag är säljare/rekryterare/marknadsförare till vardags och blev väl lite ivrig i argumentationen happy.png

Det är givetvis jättekul att ni kan tänka er att låta oss hjälpa till att utveckla era webbtjänster, det är ingenting vi fnyser åt, absolut inte. Jag personligen (för jag representerar bara mig själv här) skulle tro att era befintliga läsare skulle vara intresserade av att läsa mer om GNU/Linux än bara i nyhetsform, men det är så klart en avvägning ni gör dagligen.

Så till de roligare sakerna! I Ubuntu Sverige är vi i slutet på ett stort administrativt arbete att utveckla och integrera webbplatserna ubuntu-se.org, ubuntu-se.org/forum och ubuntu-se.org/wiki. Den första kommer att bli en portal för nyheter och officiell dokumentation, det andra är forumet som numera körs med phpBB3 och den tredje är alltså en plattform för guider och annan dokumentation skriven av oss själva. Alla dessa har integrerast med en header liknande den här på IDG.se. Det finns massor av material på dessa sidor som kanske skulle kunna gå att använda i era tjänster.

Utöver det planeras det så smått att skapa och erbjuda utbildningsmaterial, och där kanske ni kan vara till hjälp? Det handlar alltså om mer strukturerade guider med klara mål osv.

Föreningen bildades ju för ett enda syfte - att bli det ekonomiska navet för medlemmarna i spridandet av information, och om vi kan få komplettera de flygblad och annat vi sysslar med där med era verktyg på PC för Alla Smart vore det ju suveränt! Som du säger handlar det ju först och främst om att få folk att upptäcka att alternativen finns, och i andra hand att hjälpa dessa att migrera.

Angående din räddningsskiva, det har kommit några fler förslag efter ert senaste inlägg, tänkte om du kanske missat dessa?

Inget av det här var menat som reklam förresten, bara en reflektion över de resurser som finns och hur man kan utveckla tjänster och samarbeta kring det.
smile.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Johan Gårdfeldt
vårigheten ligger i betraktarens ögon. Ubuntu må vara enkelt - men det är ändå inget du kan sätta i händerna på min svärmor, som fäktas med de mest elementära funktioner i Windows.

Såtillvida är utmanarna till Windows fortfarande "avancerade", även om de för en slipad datoranvändare är "enkla" numera.


Du har helt fel. Jag garanterar att din svärmor får det enklare i en färsk GNU/Linux-distribution än i Windows. Din svärmor skulle förmodligen t.o.m. kunna installera Ubuntu...

Men åter till grundfrågan...

Min spontana tanke är att ni är livrädda få skit från (och/eller förlora) annonsörer m.m. om ni promotade GNU/Linux mer, och ja, jag kan den branschen och vet hur sådana kunder är och resonerar... Men annonsörer kommer och går - och så får man nya annonsörer. Hade jag varit ni så hade jag varit väldigt öppen för att skriva om GNU/Linux - om inte annat så ta en titt på konkurrensen...

Mac & OS X är inte bara djävligt bra utan dessutom väldigt poppis för tillfället. Men Mac'arna är också svindyra - och folk vill bestämma själva. Bestämma hur mycket prestanda man vill ha och hur mycket pengar man skall lägga - vilket ju leder dom flesta mot PC. Men vilket OS?

Windows höga marknadsandel idag hänger bara ihop med just det; den höga marknadsandelen. Folk vill ha ett OS man kan & känner igen i kombination till att Siba, Inet, Dustin & co. inte erbjuder några alternativ. Men med Vista visade det sig att Windows kan inte bli hur dåligt som helst utan att folk reagerar. Reaktionen blev att dom tappat 5% av marknaden på ett år - kolla statistiken på Net Appliances m.fl. - och XP är 'för gammalt'. Visst, dom är på gång med Windows 7, men den ligger minst ett år bort, lär dessutom ha lika många barnsjukdomar som alla andra nysläppta OS och kommer därför knappast bli speciellt populärt första året.

Väg det mot att GNU/Linux har utvecklats lika mycket senaste två åren som Windows gjort sedan XP släpptes. Och GNU/Linux växer i popularitet, Inte bara hos slutanvändarna, utan också hos hårdvarutillverkarna. Dell annonserar helsidor om sina burkar med Ubuntu. HP - med 1/5 av världsmarknaden på PC - håller på att utvecka en egen distribution.  Och mjukvara... Se hur mer och mer mjukvara & spel som portas till MacOS X och GNU/Linux numera. T.o.m. Nexus släpper sin bank-id grej till GNU/Linux nu, just för att förfrågningarna är så många. Ett annat exempel är hur GT/Expressen anpassade sin webb-tv hur fort som helst efter Ubuntu-se.org gjorde en officiell förfrågan om detta.

Men visst, lägg ni alla ägg i en korg, fortsätt ni skriva för 'massan'. Glöm dock inte att 'massan' kanske snart inte är den massa ni skriver åt... Pratar vi 2009? Kanske inte. Men hur sent förändringen än kommer så är också ni för sent ute att hänga med tydligen. Tråkigt men lycka till då.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...