Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Corrupted data!?!


Nisse_Nisse

Rekommendera Poster

Hej!

Jag kör en engelsk version av Win2000 SP4 på en av mina maskiner.

Ibland kan jag få upp ett felmeddelande som säger ungefär The file C:/Documents and Settings/-----------.txt is corrupt or unreadable. Please run the chkdsk utility.

Klickar jag på OK kommer samma ruta upp kanske 30 gånger, jag är tvungen att hålla nere Enter!

Ibland kommer även The directory C:/ is corrupt or unreadable. Please run chkdsk utility.

Startar jag om datorn körs chkdsk under uppstarten och flera index-filer och andra filer raderas och datorn är sedan normal någon dag. Sedan kan det komma igen.

Vad beror detta på?
Vad kan jag göra? wacko.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen så är hårddisken trasig och behöver bytas ut, det uppstår skador på den lite här och där så att olika filer drabbas. sad.png
Men för säkerhets skull så kan du  testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du

inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få

fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här

datorn - Egenskaper - Maskinvara), där brukar det stå åtminstone ett

artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram

tillverkaren. Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Men börja med att säkerhetskopiera alla viktiga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den sidan fanns det en jädrans massa saker man kunde ladda ner! wacko.gif

Hårddisken är en Western Digital på 20GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Western Digital har många program och versioner uppe, men du ska ha en som heter Diagnostic och eftersom du har en fungerande Windows-installation så är det väl enklast med Data Lifeguard Diagnostic for Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner och kört det programmet.
Jag har kört både Extended Test och Smart test

Hoppas du vet hur jag ska göra här näst!?

Jag klistrar in resultatet här

Har tagit bort det nu eftersom sidan blev konstig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite konstigt med inklistringen men det ser ut som att programmet tyckte att hårddisken var bra.
Du stänger väl alltid av datorn med tangentbord eller mus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det ser lite konstigt ut.

Jag är en van dator-användare och stänger självklart av datorn som man ska göra.

Vad är det som spökar?blink.gif

När datorn kör chkdsk i början av datorn tar den bort vad jag hinner se några cookies och gif. bilder, förmodligen i från tillfällig internetfiler.

På en medelande som kommer ut kan det stå Corrupt Data.............,. Docments and Settings\anv-namn\Application Data\Macromedia\FlashPlayer

Kan det ha något med flashplayer att göra?

Ibland blir det med messengern, msgmgr.exe Corrupted Data......
Där finns ju också en reklambit som körs av flashplayer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cookies och gif-bilder har i alla fall inget med Flash att göra.
Vissa områden på hårddisken mår kanske sämre än andra.

Jag har varit med om att testprogram som körs från Windows rapporterar att allt är bra men att när man kör Dos-versionen från diskett/CD så hittas fel.
Jag antar att även Windows 2000 har en Loggbok, kolla i den om där finns varningar eller fel som har med hårddisken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Jag antar att även Windows 2000 har en Loggbok, kolla i den om där finns varningar eller fel som har med hårddisken att göra.

I loggboken hittade jag

Klockan 14:53:19

The file system structure on the disk is corrupt and unusable. Please run the chkdsk utility on the volume D:.

Sedan klockan 14:54:16 kom ca 100 varningar med corrupted data och det där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där stod det D:. Är C: och D: olika partitioner på samma hårddisk eller är det olika hårddiskar?
Kör en av versionerna av Data Lifeguard Diagnostic for Dos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse_Nisse
Där stod det D:. Är C: och D: olika partitioner på samma hårddisk eller är det olika hårddiskar?
Kör en av versionerna av Data Lifeguard Diagnostic for Dos.


Ja det finns en hdd på 20 GB sedan finns det två partioner C: 15 GB och D: 5 GB varav jag kör windows och installerar program på.

Jag körde DOS varianten och både "Quick Test" och "Extended Test". Resultatet blev No Errors Found.

Vad tror du, Cecilia?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte använt någon av dem. När min förra hårddisk började ge felmeddelanden i Loggboken så syntes det med tillverkarens testprogram.
Det är ju inte säkert att alla fungerar med din dator med W2k och WD-disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse_Nisse

Det kanske inte är så farligt då. Men jag kan ju vara försiktig med de filer jag inte vill ska gå förlorade.

Tack för din hjälp Cecilia!rolleyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse_Nisse

Det kanske inte är så farligt då. Men jag kan ju vara försiktig med de filer jag inte vill ska gå förlorade.

Tack för din hjälp Cecilia!rolleyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hängde jag inte med. Du ska inte negligera de här felmeddelandena. Om det är problem med hårddisken så kanske det är någon väsentlig Windows-fil som skadas nästa gång och då kan inte Windows starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse_Nisse

Jag har en extern låda där jag kan sätta in hårdisken och ta ut de filer jag ska spara om windows inte skulle starta.

Jag tänkte på det jag sa med flash. Jag provade att avinstallera det för en månad sen. Då kom inte felmeddelandena på ett tag, men däremot kom en annan ruta upp som frågade om jag ville installera flash. Kan jag i Internet Explorer inaktivera den funktionen som gör att den frågar om Flash ska installeras.

Hopppas du begriper frågeställningen.

MVH Nisse Nisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte, nog bättre du startar upp en ny tråd om den frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...