Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-problem


Daemonmonkey

Rekommendera Poster

Hej!

På en dator har (hade) jag en web-kamera, en skanner och en kortläsare anslutet via en USB-hubb.

Jag höll på att skanna in dokument, när helt plötsligt så slutar skannern att fungera. Jag kopplade ur skannern (säker borttagning) och satte in USB-sladden igen. Då fick jag felmeddelandet att "En usb-enhet kan inte kännas igen. Försök i en annan port eller byt ut enheten. Fungerar det inte så är enheten trasig" (eller nåt liknande, har inte texten här).

USB-enheterna (skan & web) är OK testade dessa på en annan dator, likaså testade jag andra USB-enheter som ett minne, samt en mus i alla portar på den dator som bråkar. Skannern och kameran fungerar inte ens när man ansluter dessa separat, samma resultat som ovan.

Har gjort systemåterställning utan resultat.

Någon som har nån idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

På en dator har (hade) jag en web-kamera, en skanner och en kortläsare anslutet via en USB-hubb.

Jag höll på att skanna in dokument, när helt plötsligt så slutar skannern att fungera. Jag kopplade ur skannern (säker borttagning) och satte in USB-sladden igen. Då fick jag felmeddelandet att "En usb-enhet kan inte kännas igen. Försök i en annan port eller byt ut enheten. Fungerar det inte så är enheten trasig" (eller nåt liknande, har inte texten här).

USB-enheterna (skan & web) är OK testade dessa på en annan dator, likaså testade jag andra USB-enheter som ett minne, samt en mus i alla portar på den dator som bråkar. Skannern och kameran fungerar inte ens när man ansluter dessa separat, samma resultat som ovan.

Har gjort systemåterställning utan resultat.

Någon som har nån idé?



Har haft liknande problem förr, det som jag då gjorde var att se till så att alla dolda enheter i Enhetshanteraren kom fram. När jag fått fram alla dolda enheter ordentligt
(Kan göras med ett litet "regsiter hack") så väljer jag att visa dolda enheter i enhetshanteraren. Det kommer nu komma fram en stor mängd med dolda enheter som är svagare i färgen än de övriga. Dessa enheter finns inte i datorn, dock finns deras drivrutiner kvar och redo att "återaktiveras", dessa väljer jag att ta bort helt ur enhetshanteraren, sedan startar jag om och kopplar in den "felande" enheten.

För att få fram de dodla enheterna har jag skapat en liten .bat fil för att enkelt få fram dolda enheter temporärt.
Gör så här:
1. Starta Notepad.
2 Skriv in följande rader :
cd\windows\system32
set devmgr_show_nonpresent_devices=1
start devmgmt.msc
3. Gå in på Arkiv/File(beroende på språk på OS)
4. Välj Spara som/Save As...
5. Döp filen till valfritt namn med " framför och bakom Ex: "enhet.bat"
Sedan är det bara att dubbelklicka på filen, se när enhetshanteraren kommer upp och sedan välja att visa dolda enheter som du hittar under Visa.

Tänk på att bara ta bort de eneheter som visas med svagare färger än de övriga.  Dessa används inte av systemet för tillfället men kan mkt väl ta upp "utrymme" som din enhet kan vilja använda.
Det är inte bara under den kategori som du har problem med som det kan finnas objekt som stör så det kan vara bra att rensa ut alla "gammla" enheter.

Garanterar inte att detta kommer att fungera, men det har hjälpt mig ett par tillfällen när jag haft strul med mina USB-enheter.
Hoppas det ger dig lite hjälp i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daemonmonkey

Tack för din hjälp.

Tyvärr så hjälpte det inte, så i värsta frustration ;) kopplade jag ur datorn från 220V över natten, och testade nästa morgon...

Då funkade det igen! Undrar om inte USB-kontrollern på moderkortet behövde sig en "återställare"?

Nu skall jag försöka vidare med att koppla in USB-hubben och skannern...

Tack iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...