Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur använder man isobuster ?


Maria E

Rekommendera Poster

Nu har jag fått svar på hur man gör. Man gör precis lika dant som förut. Och stunta i menyn att sanera UDF-data när ni återställer från DVD-RW.

Jag skickade ett mail till supportern som tillverkar isobuster och de sa att det spelar ingen roll om man väljer att spara som iso-fil eller *.tao fil. Orsaken till att jag inte kan använda filerna är att jag har lagrat några såna på DVD igen  och läst för många gånger. Jag har varit tvungen att formatera om hårddisken så det var därför jag var tvungen att göra så. 

Då försvinner allt som man vill ha kvar. Det som man inte vill ha kvar försvinner inte .-)

Mina skivor som jag har sparat image-filerna till de raderade cd-rw och DVD-rw har jag försökt att läsa så många gånger att de har blivit förstörda av laserljuset som finns i alla CD och DVD-brännare/spelare. Men jag tror också att UV-ljus påverkar skivorna så jag har bytt ut min lysrörslampa mot en vanlig lampa med glödlampor.

Kolla skivor som in läser ofta minst en gång i veckan.

Jag laddade ner lite ljudfiler och brände på cd-rw. När jag hade lyssnat på dessa filer i några veckor så var skivan tom enligt iso-buster :-(

Så nu vet ni hur man raderar en cd-rw om man nu inte använder cd-brännarprogrammets meny for radering.  

Man raderar en CD-R på samma sätt... Det är bara det att det tar längre tid. Men om man använder ett program som t.e.x. Windows XP inbyggda CD-brännarprogram så går det ännu fortare. Sessionen stängs inte och skivorna blir känsliga för magnetism.

För att skivorna ska bli arkivbeständiga så måste man laminera dem.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...