Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hänger sig...... Hjälp


jimmy76a

Rekommendera Poster

Hejsan, min dator hänger sig när jag ska göra en Avg virus scann har provat ominstallerat programet men hjälper ej. funger ca 10 min sen hänger den sig samma om jag försöker göra en diskdefrgment 10 min sen hänger den sig.                                                                                                                      Samma om man har dator på men inte använder den och ca 20min sen har den hängt sig.  Men om jag bara är ute på internet eller spelar så fungar den utan problem... i timmar ??????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

jimmy76a!

Du får väl hålla dig till internet och spelen om daton funkar bra då....Det där skull föreställa ett skämt, men det verkar som om du har någon konflikt i datorn när du kör dessa program. Kör du gratisversionen av AVG kan du ju pröva nåt annan virusprogram. Du har inget annat som startar och stör efter 10 minuter, här gäller det att tänka. Hatr man energisparfunktionen på så är normalvärdet 20 minuter om man inte ändrat och då skall skärmen gå ner. Du får prova att köra en diskkontroll och därefter försöka defragmentera datorn, den ordningen brukar man följa och finns det konflikter, så brukar dessa lösas upp..

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

jimmy76a!

Du klickar på Den här datorn och markerar din disk och via högerklicksmenyn klickar du på Egenskaper. I rutan som öppnas, så klickar du på verktyg och väljer knappen kontrollera nu där du markerar dom bäge rutorna och Ok. Starta om datorn och har du några problem så kommer nu en diskkontrol att köras, Det hette förut Scandisk. Är det något fel i systemet så brukar det repareras, men det ser du snart. Kontrollen kan ta lite tid. Ha tålamod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå, tack för svaren, men problem, den kom till 45% av steg 4 av 5 sen händer det inget varit så i 2 tim vet inte hur långt det ska ta men, jag provade att starta om datorn, men kommer då direkt till scandisk som vill göra samma kontroll av filsystem C.....  där står att man vill avbryta kontrollen så ska man trycka på ex enter eller någon på tangentbordet innan tiden blir noll.... men det går ej.. börjar endå med en kontroll.. hjälp hjälp... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

jimmy76a!

Det var som attan. Beroende på diskstorlek så tar det här en stund. Min disk är på 160 GB och kontrollen tar hos mig ca 1 timme, men nu verkar det nästan luta åt att du har något fel på din hårddisk. Dåliga sektorer brukar göra att dom här operationerna inte funkar. Har du märkt några konstiga ljud från din hårddisk som du inte hört tidigare, i såfall är det nog bara att konstatera att disken är trasig och att du får byta den. Det kan ju också bero på ålder, om datorn är väldigt gammal. Alla datorer slutar för eller senare att funka och det är i regel disken som ger upp först.

Att den satte igång med kontrollen tyder på att nåt är galet, hade du inga fel i systemet så körs bara 3 steg, sedan startar datorn om och allt är som vanligt.

Du får pröva igen och igen. Testa också felsäkert läge, tryck F8 innan Windows-Loggan visas och välj att systemåterställa om dessa val kommer upp.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min dator är ca 7månader gammal, nää inget konstigt ljud..  när jag trycker på f8, f9 och f12 händer det inget bara när jag trycket på delete knappen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade en windows xp med den är till dell hmm går det ????

om så menar du då att ta in skivan och låta scandisk gå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

jimmy76a!

Är datorn bara 7 månader gammal, så tycker jag du skall använda garantin i det här läget.

Glöm det jag skrev här tidigare, om du han läsa.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skumt problem men det du skriver att den hänger sig när du inte använder den kan ha att göra med om/när den går ned i vänteläge eller nåt liknade. det ska ju självklart funka och problemem med disk-kollen kan tyda på nåt fel på disken så se till att utnyttja garantin. det ska ju inte va nåt problem med den alls när du får tillbaka den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...