Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ska man göra för att spara om bilder ?


Maria E

Rekommendera Poster

Hej hur ska man göra för att spara om bilder utan att de blir sämre. Många av mina bilder är upp och ner...

 

För de som är jättebra på engelska så kanske det finns bra info här http://www.impulseadventure.com/photo/lossless-rotation.html

 

Men jag skulle gärna vilja ha en svensk förklaring också.

 

Både min kamera och pappas kamera sparar i jpg format... så det blir många bilder som blir felvända... Jag menar när man tar kort som ska vara stående så måste man ju vrida på kameran i alla fall med de kameror som jag har haft.

/Maria

 

 

[inlägget ändrat 2008-02-19 08:52:48 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu snabbläste jag bara på länken du postade men jag fick intrycket att IrfanView hanterade rotering på rätt sätt.
Det är väl bara att testa.
Rotera med Irfan och "spara som.."
Jämför de båda bilderna både på skärm och på utskrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min favorit för sådant här är just IrfanView.
Efter att jag laddat över bilder från kameran bläddrar jag igenom dem med IrfanView och använder funktionen för att rotera jpeg-bilder utan kvalitetsförlust.
Om man öppnar och sparar en jpeg-bild så blir det en kvalitetsförlust.

Hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett bra program för att förstora eller förminska dina bilder med är: resizor det ger ingen pixelförlust på korten. tar ingen stor plats på pc:n, vilket kan vara viktigt.
för övrigt vill jag rekommendera IrfanView som ni skriver om...har använt det i många år:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men är det gratis? har för mig att det kostar en del...IrfanView är helt gratis och har en hel del fina plugins att lägga till. det finns oxå en svensk översättning :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...