Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallera XP efter formatering


Fåkunnig

Rekommendera Poster

Avser formatera hårddisken (ATA.120 GB) i min Dell Inspiron ev byta till större.

Har en äkta oanvänd OEM installationsskiva för XP.

Kan den användas för att starta PC efter formatering av nuvarande disk? Kan den starta helt ny hårddisk?

Om ej var får jag tag i en startCD?

Medleverad Dell återställningsskiva kan ej användas för att återställa till leveransskick sedan XP:s CD2 installerats.

Tacksam för tips.

 

[inlägget ändrat 2008-02-18 17:19:28 av Fåkunnig]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Medleverad Dell återställningsskiva kan ej användas för att återställa till leveransskick sedan XP:s CD2 installerats.'

Är du säker på det? Har du verkligen startat datorn från den CD-skivan utan att ha installerad Windows igång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avser formatera hårddisken (ATA.120 GB) i min Dell Inspiron ev byta till större.

Har en äkta oanvänd OEM installationsskiva för XP.

Kan den användas för att starta PC efter formatering av nuvarande disk? Kan den starta helt ny hårddisk?

Om ej var får jag tag i en startCD?

Medleverad Dell återställningsskiva kan ej användas för att återställa till leveransskick sedan XP:s CD2 installerats.

Tacksam för tips.

[inlägget ändrat 2008-02-18 17:19:28 av Fåkunnig]


Man ska inte behöva formatera hårddisken för att installera från en Windows-skiva utan det görs av installationsprogrammet. För mig så låter det som att du har försökt köra installationsprogrammet när Windows var igång i stället för att starta datorn från CD-skivan.
Ställ om i BIOS att datorn ska startas från CD, stoppa i Dells XP-skivan och se vad som händer.

Jag vet inte vad det är för OEM-skiva du skriver om, skivan från Dell är en OEM-skiva. Gäller det en skiva du har köpt separat eller är det en skiva som har kommit med en dator?
Om det är en OEM-skiva från en datortillverkare så kan de ha lagt in begränsningar på skivan så att den inte fungerar på andra sorters datorer.
OEM-skivor från Microsoft får kanske bara installeras på nyinköpta datorer enligt licensvillkoren.
Men i vilket fall som helst så är det ju onödigt att göra av med en licens när du redan har en för datorn.

När det gäller bytet av hårddisk så beror det på om Dells XP-skiva utnyttjar information som finns på hårddisken eller inte. Det brukar i så fall ligga i en särskild partition på hårddisken. Men som tur är så har många hårddisktillverkare program som kan klona (göra en exakt kopia) en hårddisk till en annan och det finns även gratis kloningsprogram.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan med all säkerhet använda din oem-skiva, eftersom den är till för sådana här tillfällen då du uppgraderat tex hårddisk och återställnings-skivan inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla supportrar, förlåt att jag lägger mig i diskussionen men jag har själv en Dell med så kallad OEM-licese. Det betyder att Windows XP var förinstallerat när man köpte datorn och med följer en skiva med WindowsXP på. Om datorn blir slö är det väl inget fel i att formatera om hårddisken och ominstallera windows? det visades senast i tv-programmet Gokväll, och där formatera dom hårdisken först för att få bort allt gammalt skräp som blir kvar när man installerar och avinstallerar program. Och det finns ju bara en skiva med operativsystemet på, det måste väl bara va att installera det på nytt? det ska väl inte behövas någon speciell start-cd för det? Eller??? Återställnigsskiva, OEM-skiva, eller CD med operativsystemet på är ju samma sak. Jo jag undrar oxå vad XP-s CD2 är för något? är det samma sak som servicepak2 ?  isåfall är det väl bara att installera det efter man installerat om windows? Vore tacksam att få svar på alla undringar och funderingar och frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är du välkommen i diskussionen. :)

Det är förstås inget fel att formatera om hårddisken, men det är enklare att göra det under installationen av XP, än att göra det med någon annan sorts CD först och sedan starta installationen av XP.

<Återställnigsskiva, OEM-skiva, eller CD med operativsystemet på är ju samma sak.>
Inte nödvändigtvis. Samma funktion men innehållet kan variera lite.
En återställningsskiva kan utnyttja en dold partition (del) på hårddisken för att återställa datorn till leveransskick, dvs det finns inte lika mycket filer på skivan jämfört med de andra typerna av skivor och kan även installera annat som datortillverkaren tycker är bra att ha som provversion av antivirusprogram, brännarprogram etc.

En OEM-skiva är en skiva som är avsedd för en viss dator. Innehåll kan variera beroende på vem som har tagit fram skivan. En återställningsskiva är en sorts OEM-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du rätat ut frågetecknen när det gäller OEM och återställningskivor men så är det CD2 oxå som det diskuteras om i början på den här frågespalten.  '"Medleverad Dell återställningsskiva kan ej användas för att återställa till leveransskick sedan XP:s CD2 installerats"  Menas CD2 att det är det samma som servicepack2? isåfall kan man väl installera servicepack2 efteråt precis som man gjorde när den kom på en extraskiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...