Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tjänsten messenger och 100% CPU användning


Kopiera Mera=)

Rekommendera Poster

Kopiera Mera=)

Tjena!

 

Vi installerade om min kompis dator idag, han hade fört över sin 'Mina dokument', musik filmer m.m. till en extern hårddisk innan vi började.

När vi sedan har installera datorn klart så kopplar vi in den externa hårddisken, ungefär fem minuter senare så är datorn hur slö som helst, då kollar vi aktivitetshanteraren, då tar 'svchost' upp all processorkraft, och det börjar ploppa upp en ruta med jämna mellanrum.

 

Hur ska vi lösa detta? Han måste ha kvar sina filer på den externa hårddisken, men direkt när vi kopplar in den så smittar ju viruset ner datorn.

 

Går det att ta bort detta på något sätt? Jag har scannat både dator och externa hårddisken med nod32 utan att finna någonting.

 

Har även scannat datorn med hijackthis efter att den blivit smittad, men jag kunde inte hitta någonting där.

 

Såhär ser rutan ut som ploppar upp

http://berg3r.diinoweb.com/files/vv.bmp

 

Mycket tacksam för hjälp ! :)

Mvh Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av tjänsten Messenger (vilket inte är något virus utan ett program som ingår i Windows):

Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster

Dubbelklicka på Messenger och välj Startmetod Inaktiverad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men pop-up rutan kommer definitivt från ett adware/spyware. Skulle nog försöka ta bort det ändå... Inget windowsprogram skulle försöka få dig till att ladda ner ngt obskyrt program från tredje part. Pröva med Ad-aware, spybot, SuperAntispyware, Windowsdefender... ja allt man kan komma på i anti-spywareprogramvara...

Alla större tillverkare av säkerhetslösningar har ju desssutom online-versioner av sina program som man kan köra gratis.

 

Och det där med att svchost använder 100% CPU har jag läst någon stans innan... läste på wikipedia att ngn version av svchost kunde orsaka 100% CPU http://en.wikipedia.org/wiki/Svchost...

Microsofts hjälpsida kan kanske hjälpa dig (står under rubriken symtom) http://support.microsoft.com/kb/932494/sv

 

mer kan jag inte hjälpa med, är inte så insatt i sådana saker...

 

Lycka Till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera Mera=)

Okej, jag ska pröva era tips, har installerat om datorn 4 ggr nu, det verkar fortfarande finnas kvar, dock så har jag valt 'snabbformatering' när jag formaterat disken, men det ska väll inte spela någon roll egentligen ? Nu håller jag på med en vanlig formatering, får se om det blir bättre då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera Mera=)

Sista gången så direkt när jag hade installerat nod32 så varnar den om trojaner och smittade filer i bl.a. system 32.

Då var inte externa inkopplad.

 

/Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera Mera=)

Så kan det ju vara, bara det att jag kör Nod på min egna dator, och har aldrig haft några som helst problem med virus etc.

Men kan ju testa med ett annat virusprogram.

/ Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att datorn är ansluten till internet utan någon brandvägg, då blir den ju smittad på bara någon minut om man har otur. Så ladda ner en brandvägg, t ex Comoodo, och lägg på en CD eller den externa hårddisken. Dra ur internetanslutningen och installera om datorn. Installera Comodo innan du ansluter datorn till internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...