Just nu i M3-nätverket
Jump to content

”Den här datorn” lagringsenheter

karlp

Recommended Posts

I ”Den här datorn” har vissa enheter med flyttbara lagringsmedia försvunnit. Kvar finns enheterna A, F och G ( diskett, DVD och DVD-RW). Försvunnit har enheterna H, I, J, K, L, och M. Jag har Windows XP.

Hur får jag tillbaka dessa ?

Under fliken lagring fanns biblotek med DVD och DVD-RW inget annat. Inte heller under de andra flikarna kunde jag hitta någon av mina saknade enheter.

Vad är det för sorts enheter som saknas, interna hårddiskar, externa hårddiskar, CD/DVD-enheter, USB-minnen eller?

Det är en staionär datorFujitsu Siemens Scaleo 800 ix).

Det är bla till usb-minne, minneskort till kamera och liknande. Helt plötsligt var ikonerna borta, och det fungerade inte.

Så det gäller USB-anslutna enheter som slutat att fungera. Händer någonting när du ansluter en sådan enhet?

Har du försökt installera om drivrutinerna till de enheter som har sådana?

Stor rensning av USB-anslutna enheter:

Start - Program - Tillbehör - Kommandotolken

Skriv:

set DEVMGR_SHOW_DETAILS=1

set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1

start devmgmt.msc

Då kommer Enhetshanteraren upp och i den väljer du att den även skall visa dolda enheter. Ta bort allt som har med USB-enheterna att göra och starta sedan om datorn.

Har testat igenom alla och så här fungerar det:

* Utan något inkopplat syns numer inga ikoner i Den här datorn.

* Kopplar jag i ett usb-minne, kommer filen upp och en ikon syns nu i Den här datorn, försvinner när jag drar ut usb-minnet.

* Minneskort till kamera och diskettfacket fungerar ej och syns inte vid något tillfälle.

De två första punkterna verkar normala.

Syns diskettenheten i Enhetshanteraren?

Finns det några utropstecken eller liknande i Enhetshanteraren?

Tack först för all hjälp du försöker ge mig Cecilia, det tas tacksamt emot.

Har gjort en ominstallation av drivenheterna, men ingen förändring.

Du skriver att de två första punkterna är normala, men alla ikoner (6st) försvann över en natt ?

Diskettenheten syns i enhetshanteraren, och det finns inga utropstecken eller liknande.

För mig har då alltid USB-minne och kamera försvunnit när jag har tagit ur dem ur datorn. För mig så är det inte vettigt om de skulle finnas kvar i Den här datorn men inte fysiskt. Vad skulle annars hända om man försöker lägga något på något som inte finns.

I ditt första inlägg så skrev du att A: finns?

<Har gjort en ominstallation av drivenheterna, men ingen förändring.>

Hur?

Gjorde en ominstallation med medföljande skiva sedan datorn var ny. Ingen skillnad med ikoner och funktion.

A finns kvar som ikon 3,5 diskett, men det fungerar inte när jag sätter i diskett,inte heller kommer det fram något om jag högerklickar på ikonen

<Gjorde en ominstallation med medföljande skiva sedan datorn var ny.>

Uppdatera drivrutinerna från datortillverkarens (moderkortstillverkarens) webbplats.

<A finns kvar som ikon 3,5 diskett, men det fungerar inte när jag sätter i diskett>

Fungerar disketten i någon annan dator?

Fungerar diskettenheten i någon annan dator? Så den inte är trasig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...