Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallation / Reparation XP pro


dae49

Rekommendera Poster

Hej, hoppas att det finns någon här på forumet som kan hjälpa mej med det här. Det började med att vi tyckte att datorn gick trögt &amp öppnade web sidorna sakta,scannade med virusprog NOD32 som är fullt uppdat och är inst på datorn, körde också en scan med CounterSpy &amp en scan med SuperAntiSpyware,har också scannat på F-secure, men har inte hittat något symtom på virus/trojan/adaware, tänkte att det kanske var något fel på IE eller SP2 så jag ominstallerade bägge och det gick bra, provade sen att ominstallera Win XP, då stannade installationen i början, och ett meddelande kom upp att en fil som heter azl57e96.sys inte går att hitta,och det går inte att fortsätta med installationen hur jag än försöker, nu när jag startar upp datorn så kommer jag till valet om operativsystem, om jag vill starta med Windows XP pro eller installationsprogram för det.Hoppas att någon kan hjälpa mej med att få datorn att starta utan att behöva komma till dom valmöjligheterna vid varje uppstart, om det kanske går att rep sys filen azl57e96.sys, har googlat på filens namn men inte hittat något, har även sökt igenom datorns &amp installations CD'n men inte hittat någon fil med det namnet, har för mej att det går att installera om win xp från någon mapp på datorn, men kommer inte ihåg hur. Det blev mycket det här, men jag har fått toppen bra hjälp här tidigare så jag vet att ni är väldigt duktiga på sånt här, men det behövs nog också en rejäl förklaring från oss hjälpsökare för att ni ska kunna hjälpa oss. Tack på förhand !.

Mvh dae

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på filnamnet, så att det ska vara z och inte 2 t ex?

 

I menyn med val av operativsystem, vilket står överst och vilket kommer du till om du inte väljer något utan låter tiden löpa ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

dae49!

Om vi bortser från filen. Har ni rensat 'Temporära Internet Filer' mappen? Gör det och töm även allt i 'temp-mappen' till papperskorgen till att börja med, det kan finnas nåt datorn vill ha kvar där ibland. Städa också med något slags program i mappar och i registret, förlagsvis 'CCleanar' som är säkert att använda. När detta ovan är gjort är det dags för en 'diskkontroll' och därefter som grädde på moset 'defragmenterar' ni datorn. Efter dessa aktiviteter torde datorn vara som ny.

 

Hämta versionen längst ner på denna sida av 'CCleaner' så slipper ni bråka med Toolbaren.

 

http://www.ccleaner.com/download/builds

 

Tänk också på att en 'diskkontroll' kan ta lite tid, men är det något fel i systemet så repareras problemen och ofta funkar allt bättre efter denna operation.

 

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, jag har lagt upp en bild här http://www.snapdrive.net/files/373619/uppload/install-fel.jpg

 

på dom meddelande jag får, och om jag inte väljer något op system så stannar allt vid det fönstret, men om jag väljer Installations program för Microsoft Windows XP pro så kommer varningen upp att filen az157e96.sys inte går att hitta, om jag däremot väljer Microsoft win XP pro i valet av op system då startar datorn upp som vanligt, så det jag vill prova rätta till är att slippa valet mellan Microsoft Windows XP pro eller Installationsprogram för Microsoft Windows XP pro, så att uppstarten blir som vanligt igen.

Mvh dae

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Olle, jag har ett prog som heter Window washer som rensar temp filer och annat skräp när jag stänger IE, kör även XP repair pro med jämna mellanrum, så jag hoppas &amp tror nog att tmp ie filer och cookies filerna åker bort, kör även konstant med magical defrag som defragmenterar automatiskt när det behövs, det är ett bra prog faktiskt, men jag ska absolut köra en diskkontroll, det kan behövas.

Jag tackar dej för hjälpen !.

Mvh dae

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia &amp Ollemunter som hjälpt till med mina problem, cecilia jag har den glada nyhet att meddela dej, datorn fungerar nu som den ska, jag titta in på sidan som du rekomenderade och blev ju lite skakis, men tog en kolla på min boot.ini fil,och jämförde med ex på Microsoft's sida och såg direkt till min fasa att nästan allt var fel, och blev ju förståss skit nervös, men istället för att göra allt det krånliga som rekomenderades på sidan,så tänkte jag att det får bära eller brista, jag kopierar deras ex och klistrar in det i min egen boot ini fil, i värsta fall går det ju att formatera och börja om, men det funkar fin fint, min gamla boot ini fil såg ut så här.

[boot Loader]

Timeout=5

Default=C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT

[Operating Systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS='Microsoft Windows XP Professional' /fastdetect /NoExecute=OptIn

C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT='Installationsprogram f”r Microsoft Windows XP Professional'

 

den har nog kanske ändrat sig när jag gjorde en rep av windows vid ett tidigare prob. Men jag tackar hemskt hemskt mycket för alla hjälp, nu ska jag gå ut och göra en stor fin snö ängel och skicka ner till dej.

Med vänliga hälsningar från ett snöigt och kallt (6 gr) Jämtland.

dae

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...