Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dvd fungerar inte men CD fungerar


Jonnathan

Rekommendera Poster

Hej!!

Min dvd brännare kunde bränna igår men nu när jag sätter in en dvd skiva så vill den inte läsa den. Den läser däremot vanliga cd skivor.

 

Jag har provat med andra dvd skivor och med att ominstallera drivrutinerna till dvd brännaren men det fungerar inte.

 

Eftersom jag har nyligen köpt min dator så har jag i all hast inte hunnit skapa en backup-fil för att kunna göra en total återställning.

 

Kikade lite i LGs hemsida men där finns ingen information om min brännare. Hur ska jag göra?

 

I 'den här datorn' finns läsaren som 'DVD-RW-enhet (E:)

 

Min dator:

Märke: Acer Modell: M5600

Intel pentium dual core 2160 @ 1,80 ghz

2046 MB RAM-minne

Windows Vista Premium 32 bits

Dvd brännaren: LG GSA-H60N

 

Tack till de som svarar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är DVD-brännaren också ny eller kommer den från en gammal dator?

Om den är ny så vänd dig till supporten för då är det ju skäl nog för att reklamera datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för att du svarade så snabbt!

 

Ja dvd brännaren är ny men om jag vänder mig till supporten så kommer de säkert vilja att jag skickar in datorn och då kommer de kräva mig på en undersöknings avgift.

 

Jag undrade om jag kunde själv lösa problemet men annars får jag väl vända mig till supporten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mig låter det som att DVD-lasern har gått sönder, hoppat ur läge, eller liknande. Hade den varit gammal så hade man kunnat misstänka att lasern blivit smutsig så att en rengöringsskiva kanske skulle hjälpa men det inträffar ju inte på en ny dator. Du ska naturligtvis inte ha några kostnader för att du har fått en dator som är felaktig.

 

Men för säkerhets skull, du försöker väl bränna på en typ av DVD-skivor som enheten stödjer? Är det samma typ nu som du kunde bränna på för några dagar sedan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD typen var en DVD-R, står bara DVD-R på CD:n och är av märke ACER. det står 'blank recovery DVD' på den så jag skulle bränna en recovery på den.

 

2 skivor krävdes och jag kunde bara bränna 1 skiva utan problem. Den andra skivan ville den inte bränna.. jag stoppade in skivan och tryckte på fortsätt bränna men den fastnade bara. Var tvungen att starta om datorn.

 

Jag tror inte att de skickar fel sorts dvd skivor med datorn... Borde jag sticka iväg till butiken bums och berätta vad som hänt? Tror du att jag slipper någon 'undersökningsavgift' om de tar datorn? (mindre än en vecka har gått sedan jag köpte datorn)

 

Förresten, tack för hjälpen ^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligvis så bör de skicka med skivor som fungerar.

 

Har du själv någon annan DVD-skiva som du kan pröva med?

 

Undersökningsavgiften är väl till för de fall då de inte kan hitta något fel på datorn. Jag skulle ta upp det butiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag var hos supporten och nu har det löst sig =D

 

En ny dvd brännare fick jag och nu fungerar allting som det ska. Slapp betala något.

 

Tack för hjälpen Cecilia!!

Ha det bra

 

MVH Jonnathan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...