Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

cpu temperatur på 50 C


Behruz

Rekommendera Poster

Hej , varje gång jag startar datorn och sen speedfan så ser jag att cpu temperaturen stiger från ca 45 C till ca 50 C ganska snabbt, så min fråga är, är det dåligt även i längden ?

 

Även när jag spelar lite spel så kan cpu stiga upp till 64 C fast kanske den där med spelet är normalt... min dator är laptop Acer aspire 3000

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju svalare desto bättre.

Se om du ser något damm i ventilationshålen som du kan ta bort.

Se till att aldrig täppa för hålen och använd den i så dammfri miljö som möjligt för att fördröja tidpunkten då datorn blir alltför varm och måste lämnas in för städning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fläkten snurrar som den ska och kylflänsarna inte är fulla med damm så verkar det vara kylpastan, vissa typer av kylpasta torkar och fungerar som värmeisolering i stället så prova att byta den till någon silverbaserad.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

AMD eller Intel? Processor?

 

Och 50Grader Behöver du INTE oroade för! ENLIGT MIG!

 

Då jag har för mig att AMD klarar av högre temp än Inel!

 

Eller?

 

Det man inte vet har man ingen aning om.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför.

AMD AM25600 3,02Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+120Gb 2,5,Nvid PCIE 7600GT

 

[inlägget ändrat 2008-02-04 16:46:14 av Helren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'vissa typer av kylpasta torkar och fungerar som värmeisolering i stället så prova att byta den till någon silverbaserad.' Men vet du hur ska jag göra det ? Det är ju en laptop.

 

 

'AMD eller Intel? Processor?'

 

Det är en AMD processor

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Att temperaturen stiger (från rumstemperaturen) när du startar datorn är helt naturligt, eftersom processorn utvecklar värme. (Arbetstemperaturen ligger alltid över omgivnings-/rumstemperaturen). Att temperaturen dessutom stiger än mer när du belastar datorn mycket, t ex kör många och/eller krävande program (exempelvis spel), får man också räkna med.

Att ha en temperatur som är mycket hög förkortar dock livslängden på processorn. Här kan du söka och se vilken temperatur som din processor maximalt klarar av:

AMD: http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_9417,00.html .

Intel: http://processorfinder.intel.com/Default.aspx .


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej , varje gång jag startar datorn och sen speedfan så ser jag att cpu temperaturen stiger från ca 45 C till ca 50 C ganska snabbt, så min fråga är, är det dåligt även i längden ? Även när jag spelar lite spel så kan cpu stiga upp till 64 C fast kanske den där med spelet är normalt... min dator är laptop Acer aspire 3000


Cecilas tips verkar vara det enda vettiga. Man kan ta bort kylfläns och ta bort rester av kylpasta, medel finns att beställa, för att applicera nytt...samtidigt ta bort damm o dyl..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...