Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Starta sata-disk

Kassler

Recommended Posts

Hej alla. Min son har fått en sata hårddisk. Jag får den inte att fungera i hans dator. Det är lätt att få igång den i en annan dator. Moderkortet i min sons dator är MSI PM8M2-V. Som jag tror så vill den sätta dit Microsofts drivrutin. Operativsystem är XP pro sp2. Jag tycker jag försökt det jag kan men utan resultat. Skickade för en tid sen en fråga till MSI-support men det verkar dröja med svaret.

Har du tittat om hårddisken finns med i diskhantering och i bios?

Om den finns i diskhantering kolla vad det står att den har för status t.ex 'fel fri' eller 'fel'.

Nya hårddisken syns inte i Diskhantering. Jag ser den inte i BIOS heller, antar att jag skulle se den i första menyn Standard CMOS Features. När jag kollar vidare i BIOS Under Integreted Peripherals finns IDE Devises Configuration - där är alla inställningar på enabled.

Du kan testa med att ansluta den till en annan sata kontakt på moderkortet.

Kolla ochså så att den verkligen snurrar så den inte är fel på ström matningen.

Det är svårt att känna några vibrationer från disken eftersom det är så mycket som snurrar och skapar vibrationer. Tyckte att jag kände att den var igång. Testade att använda en annan strömkontakt - inget resultat. Nätagget tror jag inte har något fel. Jag tror problemet är att byta ut windows drivrutin mot MSI:s. Men jag testar gärna alla uppslag för att få det att fungera.

Jag har försökt sätta dit drivrutinen genom att köra programmet på cd-skivan och jag har försökt få dit drivrutinen genom att göra en nyinstallation av xp trycka F6 och använda disketten. Ändå sitter windows drivrutin där...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...