Just nu i M3-nätverket
Jump to content

TROJAN

HusseA

Recommended Posts

Fått ett virus, en trojan i min dator. För ca en månad sedan köpte jag nytt virusprogram NOD32. Programmet har nu hittat denna trojan, men kan inte ta bort det, därför att programmet på något sätt är låst. Har även scannat med SuperAntiSpyware, men det programmet hittar inget. Vad gör jag ?

Så här ser resultatet ut i NOD:

Filen C:\Documents and Settings\Ägaren\Application Data\Sun\Java\Deployment\cache\6.0\25\1d9a4d9-53c99e0c är infekterad av trojan Java/TrojanDownloader.OpenStream.NAB. Filen kan tas bort. Det rekommenderas starkt att du tar säkerhetskopior på viktig data innan du fortsätter med rensningen.

I NOD32 finns fem 'rutor' att klicka på om programmet hittar ett virus. Dock är alla 'rutor' utom en inaktiva. De går alltså inte att klicka på. Den enda ruta som går är: Lämna. Alltså kan jag inte via programmet ta bort detta virus. Men varenda gång jag nu scannar, kommer detta upp, att detta virus hittats.

Jag har gått in i Documents and Setting i mallen ägaren. Där i finns 7 andra mappar/filer.. Jag kan scanna av 6 av dessa filer separat med NOD32.Där finns inga virus. I en av dem Ntuser.dat går det inte att scanna: -fel vid öppning (Filen är låst)(4). Svaret blir:antal genomsökta filer 0, antal virus hittat 0. Det måste väl vara där som trojanen finns ??? Hur gör jag? Hur kan jag ta bort trojanen? Vad gör filen: ntuser.dat ? Kan jag ta bort hela filen ?

Jag är 'ingen stor datafreak' !

Kan jag klara av att åtgärda detta fel själv ?

Oerhört tacksam för ett tips från någon.

Hälsningar

HusseA

Nej, Ntuser.dat är en del av registret och där finns inte trojanen. Försök absolut inte att ta bort Ntuser.dat.

Trojanen finns bland Javas cache-filer (tillfälliga filer), dvs du har besökt en webbsida med en illasinnad java-applet.

Stäng av webbläsaren.

Kontrollpanelen - Java - Temporära Internet-filer Inställningar - Ta bort filer - Bocka för rutorna och tryck OK

Så borde filen vara borta.

Hej Cecilia!

Har varit ute och sökt på en hel del 'supportsidor'. Kommer ihåg att det var någon Cecilia, som fick en puss i påsk, kan det varit du ? En sak är säker, hade du varit här hade det blivit en stor puss. Trojanen har nämligen lämnat min dator. Jag har lagt ned både tid och energi, på att försöka själv. Sökt på 'supportsidor' osv. Men det var först på denna support och tack vare dig, som det lyckades. Jag vill översända ett oerhört stort jättetack till dig !!!

Hälsningar

HusseA

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...