Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av hårddisk


Mikaeel2

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu har jag efter ett HD ras bytt till en ny disk,men jag fattar inte riktigt....

 

Jag har efter formatering av HD och installation av XP (OEM licens) fått 3st windows installerat??

Vid uppstart så har jag svart skärm o vit text där jag ska mvälja vilke OS som ska startas och då har har jag 3st XP att 'pila' mellan.

 

Hur fan kan det ha blivit så? Och hur fixar man det? Ett klart irritationsmoment.

 

Den nya HD:n som jag köpt är på 400GB,men när jag går in och tittar på disken, C: så är den 'bara' 137GB. -var har jag gjort fel och hur fixar man det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du får upp en lista på tre olika Windows att välja på vid uppstarten?

Fungerar alla tre alternativen?

Finns det flera Windows-mappar, kan t ex heta Windows1?

 

Syns hela hårddisken i Diskhanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, på din inrådan har jag kollat och jag har under C: mapparna,

Windows (408Mb)

Windows.0 (408Mb)

Windows.1(2.89Gb)

 

Hela disken syns, om jag fattar dig rätt, och av diskens hela yta så är 9.1 Gb använt av 137Gb

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tre installationer av Windows på hårddisken. Vanligaste anledningen till det är att man inte har valt att ta bort partitionen C: innan man har sagt till installationsprogrammet att installera XP. Kan det gälla dig?

 

Ser du inget tomt utrymme på Diskhanteraren (du är väl i Diskhanteren)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag går in i 'datorhantering' och sen 'diskhantering'. Så står det 128GB felfri system, men så står det också 245 GB 'Inte allokerat'

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i samband med istallatione tog jag fram en skiva som jag fått från microsoft märkt Win XP srvice pack 2 + att jag låtit datorn leta uppdateringar på mirosofts hemsida

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på området som inte är allokerat så kan du skapa en ny partition i det området (t ex F:) som du sedan kan lägga dina egna filer i.

 

Har du kommit fram till hur det kan komma sig att du har tre Windows-installationer?

Tänker du försöka installera Windows igen, inklusive att ta bort partitionen, så att du bara får en partition?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O.K

 

Ingen aning, jag formaterade HD, och sedan fick installationen sköta sig själv i stort. Besvarade förståss frågor efter bästa förmåga.- Kan man kort o gott plocka bort 2 av de 3 windowsmapparna? Eller ställer man till det för sig?

 

Mja...lite tveksam jag vet inte vad det innebär. Tappar jag alla installerad program och måste börja om eller hur funkar det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort partitionen så försvinner allt som finns på C:

Det ska gå bra att plocka bort Windows-mapparna, det gäller bara att ta bort rätt mappar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...