Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bootsect.lnx


R.A.M

Rekommendera Poster

Hej, har precis installerat Red Hat 7.1 jag kör me win2000 och vill nu ha in linux i nt's bootloader, problemet är att jag inte har nån diskettenhet i datorn. För det stod på sunets ftp att man skulle kopiera bootsect.lnx till en diskett när man var i linux. Kan man inte göra på något annat sätt?

 

/ Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det stod på sunets ftp att man skulle kopiera bootsect.lnx till en diskett när man var i linux. Kan man inte göra på något annat sätt?

 

Om du har FAT32-stöd(Win Me) i kerneln(troligt) bör det fungera att kopiera över filen under Linux, inloggad som root. Det har iaf funkat med Mandrake hemma hos mig...

 

Om du inte menade Win Me utan; "me´ win2k" blir det värre: NTFS stödet är experimentellt under Linux...

 

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

[inlägget ändrat 2001-08-03 13:59:01 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör NTFS, och jag kan inte starta linux eftersom jag inte installerad lilo på MBR:en, utan vill få så den kommer i NTs bootloader. Man kan inte skriva själv bootsect.lnx om man vet vad det ska stå i den?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte skriva själv bootsect.lnx om man vet vad det ska stå i den?

 

Nej. "boot.ini" kan du redigera, inloggad som admin och med avslaget gömattribut men skapa en egen bootsect.lnx är väldigt omöjligt...har du ingen CD-R i burken då ?

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst har jag det, kan jag boota upp linux med cd eller? För när man väl har fått den där bootsect.lnx då är det bara lägga till den i boot.ini eller?

 

/Ola

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan jag boota upp linux med cd eller? För när man väl har fått den där bootsect.lnx då är det bara lägga till den i boot.ini eller?

 

Du kan boota Linux från installations-CD:ns "räddnings"-konsol, detaljerna får du läsa dig till, väl inne i Linux måste du få igång något brännprogram(som du förhoppningsvis redan har installerat) och bränna över din kopia av bootsect.lnx till en vanlig iso9660 cd-rom(måste avslutas, använd en nästan full om du vill spara 7 kronor ;)). Sen kan du boota upp win2k som admin och kopiera över kopian av bootsect.lnx till c:\. Sen är det dags att redigera boot.ini...

 

P.S. Får du igång nätverket under Linux kan du ju kopiera ut filen på nätet istället, och hämta den därifrån under win2k istället D.S.

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

[inlägget ändrat 2001-08-03 14:42:07 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har du inte installerat LILO till diskett vid installationen är det bara att göra om linuxinstallationen, tyvärr..

 

Hmm, han hade INGEN diskettstation...det finns räddningskonsol på installations CD:n, går att starta med, har jag själv gjort under Mandrake iaf. Mäjligt att Red Hat är sämre utrustat(som så ofta), byt till Mandrake då ;) Man måste dessvärre fnula lite innan man kommer underfund med hur konsolen fungerar...

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, får testa det när jag kommer hem, problemet är att jag aldrig kört linux :) Men det ska väl inte va någon omöjlighet att lära sig. Fast jag glömde ju säga att jag har flera andra FAT32 partitioner. Kan jag inte mounta dem och lägga in bootsect.lnx på några av fat32 partionerna?

 

/ Ola

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag inte mounta dem och lägga in bootsect.lnx på några av fat32 partionerna?

 

Det borde fungera ;)

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just den funktionaliteten ni pratar om nu, är något som borde vara identiskt mellan Mandrake och Red Hat. Mandrake har ju för jösse namn rippat allt det grundläggande från Red Hat och bara lagt till lite *lull lull*

 

/Richard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kommer in i den här rescue konsollen, men jag fattar inte hur jag ska göra för att mounta fat32 disken.

För det går inte logga in, det står nån ting då. Och för att mounta skrev jag:

mount -t vfat /dev/hda3 /mnt/hda3

 

ska man inte skriva så? det står invalid argument.

 

/ Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

mkdir /mnt/hda*

/bin/mount -t vfat /dev/hda* /mnt/hda*

 

Kontrollera att mount verkligen finns direkt i /bin katalogen. Kontrollera att det finns en /mnt och en /dev katalog direkt under /.

 

Där * är nummret på den partitionen du vill montera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...