Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seedning av filer


Reza Taheri

Rekommendera Poster

hej, jag har funderat på att avinstallera en torrentprogram och installera om den.Men jag vill inte seeda om från början utan vill fortsätta att seeda så långt som själva filen har laddats upp till andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga större problem egentligen.

När du har installerat om klienten går du till sidan där du laddade ner torrenten och påbörjar en ny nedladdning. Välj att spara där du redan har filerna. Klienten ska då kontrollera att du har alla filer som hör till, och sedan börja seeda 'från där du är'.

 

På en privat tracker är det din totala ratio som räknas (mängden uppladdat delat med mängden nedladdat) och den påverkas inte alls av att du ominstallerar klienten.

Däremot påverkas din 'sessions-ratio', det vill säga siffrorna som står vid sidan av torrenten i listan på trackern. Det har dock ingen praktisk betydelse.

 

It aint what you do, it's the way that you do it...

 

[inlägget ändrat 2008-01-26 16:24:25 av Zcorpio]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Reza Taheri!

Vad är problemet. Även om du installerar om programmet, så har du väl Torrent-filen kvar på datorn och kan starta den igen.

 

Jag brukar alltid stänga ner, oavsett vad jag laddat hem, när det är klart.

 

Överdriven snällhet, hjälper ingen.

 

Tålamod är en dygd, när det handlar om att ladda hem, oavsett vad det är.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det löste sig med det där, men nu står det att en av filerna inte är registrerade av trackern vilket dock jag fick problem med när jag i förmiddags dvs innan jag installerade om Bittorent ikväll fick problem med. Jag har försökt med allt men ingen kan hämta filer från mig, har stängt av brandväggen, skrivit in alla portnumrerna i Brandväggen, men jag vet inte vad som är fel. Kan inte du va snäll och säga vad jag har missat :) Det är isåfall portnumret som jag inte vet exakt men det funkar när peererna laddar upp men inte Seedarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hallå där ollemunter:

'Jag brukar alltid stänga ner, oavsett vad jag laddat hem, när det är klart.

 

Överdriven snällhet, hjälper ingen.'

Då seedar du ju inte. Hela idéen med bittorrent går då förlorad. Att seeda när man är klar är skitviktigt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det händelsvis på PT detta försiggår? Där har det varit problem med att vissa torrenter inte verkar vara registrerade vetjag...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

EnGubbe!

Ja ibland är det inte lätt. Torrenter som jag ser det är färskvara och åtskilliga nedladdningar har också inte funkat ens för mig. Varför ligger så många länkar kvar till gamla torrenter?

 

Hur länge skall man seeda?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen brukar jag låta programmet stå på tills torrenten är 'död', eller i alla fall minst en vecka. Alla tjänar på det!

Det passar säkert inte alla att göra så, men slutsatsen är: Ju mer desto bättre.

 

-----------------------------

It aint what you do, it's the way that you do it.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så det finns ingen som kan hjälpa mig härinne? Jag vill gärna böraj att ladda upp till andra och därför öka min ratio, men allt som jag har provat hittils har inte funkat.

 

Så för sista gången (sen ger jag upp) alla ni som kör PT och det är som det ska med uppladdningarna var så snälla och skriv åtminstone vad det är för portnr ni använder.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är inte VILKEN port det är utan att använda SAMMA port i brandvägg/router, som den klienten använder. Gärna mellan 50000 och 65535.

 

Jag skulle vilja skicka ett PM till dej men det går tydligen inte...

 

------------------------------

It aint what you do, it's the way that you do it

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ollemunter:

Att seeda en vecka är bra. I vissa program kan man se hur många andra seedare det finns. Är det 5 eller fler kan man ju avsluta.

Seedning är viktigt, ibland kanske man vill ha tag på en fil som är ett par år gammal, har man tur så hittar men en torrent som fortfarande 'lever'.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är precis som zcorpio sa i sitt första inlägg.

 

Det spelar ingen roll om du ominstallerar eller byter klient-programmet.

 

Tracker-statusen ligger lagrad på PT:s server. Det som visas i ditt klientprogram är och behöver inte vara exakt korrekt ratio.

 

När du har ominstallerat/bytt klient, är det bara att ladda in .torrent-filerna i det nya programmet, som då gör en kontroll av om filerna finns på din dator. Sedan fortsätter du som vanligt.

 

Vill du kunna se din korrekta ratio så får du logga in på Torrent-sidan på nätet.

 

 

Angående att torrentarna får statusen 'Inte Registrerad av trackern' eller liknande så beror detta på att torrentfilen är borttaget från PT:s server/-rar. Detta gör de med jämna mellanrum för att rensa upp bland alla gamla torrentfiler som inte har tillräckligt med seedare/leechare. Så det är inget konstigt med det.

Gå in på torrent-sidan och sök efter de torrentar som har fått statusen 'ej registrerad' och se om de finns kvar på sidan. I så fall kan du ladda ner .torrent-filerna på nytt och ladda in dem i din klient så kontrolleras de filer du har på datorn och du kan fortsätta seeda de torrentarna som vanligt.

Finns inte torrenten kvar på PT:s webbsida så är den förmodligen borttagen och du kan radera den från din klient.

 

 

/ Daniel

 

[inlägget ändrat 2008-01-29 14:09:17 av Daniel_82]

[inlägget ändrat 2008-01-29 14:09:55 av Daniel_82]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...