Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda Trådlös Router som Switch


Godot57

Rekommendera Poster

Jag har en fråga när det gäller om man kan använda en trådlös router enbart som en vanlig switch. Modellen jag har är en zyxel den har en wlan-port och fyra Lan-portar. Om det nu går hur kopplar jag då modemet ihop med routern? Måste jag instalera routerns drivrutiner som man gör över nätet om den då bara kan användas som trådlös? Anledningen till frågan är att jag har en överbliven router som jag vill koppla ihop med två datorer genom kabel så att dom kan gå ut på nätet på det viset istället för att bara ha routern liggande till ingen nytta

, dom datorer jag vill ha detta till om det går har inga trådlösa nätverksanslutningar så om man kan detta slipper jag köpa det .

Hälsningar

/ Leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du inte använda routern som router?

 

En WLAN-port (trådlöst nätverk) har den väl inte utan WAN-port (Wide Area Network), eftersom antennen används för trådlös förbindelse.

 

Det som kallas router för hemmabruk är egentligen en bredbandsdelare, som består av två eller tre delar, en router, en switch och eventuellt en trådlös accesspunkt.

 

Man kopplar sig förbi router-delen och använder bara switch-delen om man inte använder WAN-porten utan bara LAN-portarna. Även i detta fall så behöver bredbandsdelaren konfigureras så att den inte delar ut IP-adresser utan låter de anslutna enheterna sköta det själva.

 

Bredbandsdelare behöver inga drivrutiner i datorn, så jag förstår inte vad du menar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Han kanske menar den CD som följer med delaren och alla etiketter som sitter fastklistrade över portarna och som det står på att man ska börja med CD-skivan. Vi som har hållt på ett tag tycker förstås att det är häftigare att plugga i först och se vad som händer. Om det inte funkar så är det nog en Z...L.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...