Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows startar ej!


Daun

Rekommendera Poster

För en månad sen fick jag plötsligt upp 'Windows kan inte startas eftersom windows\system32\system\config saknas eller är skadad. Starta med XP-skivan och tryck R. Men sen då? Jag formaterade c: och installerade XP Pro igen, därefter SP2 och alla program som jag brukar använda och sen dess har all fungerat perfekt tills idag då helt plötsligt samma felmeddelande dyker upp igen! Kan man försöka fixa det på något annat sätt än med ominst. av Windows? Det kan jag ju inte hålla på med en gång i månaden...

 

-----------------------------------------------------

Commodore 64, FDD: Commodore 1541,

CPU: 6510 1MHz @ 1,8GHz, Memory: 512 MB,

Sound: 12 Channels,

2* TacII joystick, Final cartridge III.

 

[inlägget ändrat 2008-01-23 16:15:09 av Daun]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Dawn!

Då har du en återställnings punkt att backa till om allt är som det ska. Försök med det och kör sedan en diskkontroll så kanske felet rättar till sig, annars är reparation nästa val och sedan diskkontroll igen.

 

Det är ju onödigt att installera om, med allt jobb det innebär. Jag har 2 datorer en från 2001 och den senaste är från 2005 och har aldrig installerat om dom.

 

Det är ju inte därför man har en dator, för att man ska hålla på och installera om. Fel kan det alltid bli och all elektronik håller inte heller i evigheter, men här verkar det vara något mjukvarufel i windows som krånglar och då kan en diskkontroll vara bra att köra. du går in på den här datorn och markerar disken och klickar i högermenyn på egenskaper, i den rutan som kommer upp väljer du verktyg och rutan kontrillera nu, därefter så får su starta om och kontrollen körs och alla fel lagas, mjukvarumässigt, men allt detta vet du säkert.

 

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En systemåterställning är ju svår att göra när man inte kan starta Windows.

 

Det här är Microsoft sätt att rätta till problemet: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kbsvQ307545

 

Men sen så kan man ju fundera på hur det kommer sig. Du stänger väl inte av datorn med strömbrytaren medan Windows är igång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag stänger aldrig av datorn på fel sätt... En återställning är ju som sagt inte heller möjlig när jag inte ens kan starta i felsäkert-läge med komandoprompt och köra rstrui.exe...

Har ingen aning om vad som orsakar det här men det måste ju lösas på något sätt, det var ju som sagt var bara en månad sen sist...

Ska kolla KB nu, återkommer...

-----------------------------------------------------

Commodore 64, FDD: Commodore 1541,

CPU: 6510 1MHz @ 1,8GHz, Memory: 512 MB,

Sound: 12 Channels,

2* TacII joystick, Final cartridge III.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Dawn!

Just det ja, en miss från min sida. Det kanske beror på att jag använder 'BackOnTrack' som alltid funkar till att återställa systemet om nu windows pajar. Jag har aldrig ångrat att jag köpte det programmet, som faktiskt är svensutvecklat, men nu sålt till Roxio.

 

Ett tipps till dig Dawn, för nu får vi åter bevis för att Windows inte är färdigutvecklat och att man inte kan lita på systemåterställningen. Skaffa ett program som återställer även om windows inte funkar, värt varje krona. Vi får hoppas att en lösning är nära.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hårddisk som håller på och går sönder skulle kunna ge upphov till sådana här problem, så det är bra att testa den.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren. Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja, ett prog typ 'Back On Track' hade ju varit smidigt men något hårdvarufel är det nog som är orsaken... Har följt anv. i KB 307545 som Cecilia föreslog och fått igång Windows, återställt till ett datum för tre dagar sen, då allt fungerade perfekt. Det fungerar men nätverkskortet och USB-styrenheter finns inte ens med i enhetshanteraren... Vet inte riktigt hur jag ska få tillbaka dem... Installera 'över' Windows går väl inte heller (har jag för mej) eftersom jag laddat ner SP2 från MS. Jag har för mej att jag försökt det en gång men fick ett felmeddelande typ: 'Du kan inte installera en äldre Windows verion över en nyare'... Rätta mej om jag har fel...

-----------------------------------------------------

Commodore 64, FDD: Commodore 1541,

CPU: 6510 1MHz @ 1,8GHz, Memory: 512 MB,

Sound: 12 Channels,

2* TacII joystick, Final cartridge III.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

<'Installera 'över' Windows går väl inte heller (har jag för mej) eftersom jag laddat ner SP2 från MS. Jag har för mej att jag försökt det en gång men fick ett felmeddelande typ: 'Du kan inte installera en äldre Windows verion över en nyare'.'>

Då startade du inte datorn från CDn utan hade Windows igång när du satte igång CDn.

Däremot så vet jag inte om en ominstallation skulle hjälpa mot att delar saknas i Enhetshanteraren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ibland blir det för mycket... Idag, när jag satte mej för att fortsätta med eländet, kom jag på att jag ändrat till 'Load fail-safe settings' i BIOS! (i felsökningssyfte...) Tydligen inaktiveras On-Board-LAN och USB då...

Nu fungerar allt perfekt igen, för tillfället... Har en 80GB till övers, händer det här igen (vilket jag starkt misstänker) får jag stoppa i den och lägga OS på den istället.

Tack för hjälp och tips!

-----------------------------------------------------

Commodore 64, FDD: Commodore 1541,

CPU: 6510 1MHz @ 1,8GHz, Memory: 512 MB,

Sound: 12 Channels,

2* TacII joystick, Final cartridge III.-----------------------------------------------------

Commodore 64, FDD: Commodore 1541,

CPU: 6510 1MHz @ 1,8GHz, Memory: 512 MB,

Sound: 12 Channels,

2* TacII joystick, Final cartridge III.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...