Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är slutet nära igen...


AGC

Rekommendera Poster

Min dator är ca 4 år gammal och jag kör XP. Hårddisken blev formaterad för ca 2 år sedan, vilket verkar behövas med ca 2 års intervaller. Den senaste tiden har den börjat hänga sig och 'krångla' allt oftare. Är det dags att lämna in den för rensning igen? Min datorleverantör säger att det efterhand samlas en massa skräp, vilket så småningom gör en ominstallation nödvändig.

Finns det något program, helst gratis, som rensar hårddisken från detta skräp? Har datoraffären rätt, eller kan jag själv göra något åt det hela?

Jag kör bara vanliga nyttoprogram, inga spel, och surfar 'normalt'.

Tacksam för råd, som gärna får vara enkelt förklarande eftersom jag är amatör.

 

Mvh

AC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Förlåt, men jag har aldrig formaterat om en dator och jag brukar ha mina i 4 år åtminstone.

 

Använder du diskdefragmenteraren någon gång och har du både antivirusprogram och antispywareprogram?

 

Gör du någonting själv för att underhålla din dator?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, jag har Panda Internet Security 2008 inkl brandvägg naturligtvis. Kör dessutom Ad-Aware SE Personal någorlunda regelbundet och diskfragmenterade nyligen. Dock kan jag inte formatera själv eftersom jag inte har XP-skivor, då datorn levererades utan dylika.

 

Skall försöka med CCleaner, tack för det tipset. Fler förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har XP-skivor så ska det finnas en återställningspartition (del) på hårddisken som man startar med någon särskild tangent och som återställer datorn till leveransskick. För jag hoppas att datorfirman inte har installerat en illegal Windows.

 

Byt ut Ad-aware mot något bättre som SUPERAntiSpyware Free Edition http://www.superantispyware.com/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...