Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hittar inte min andra hårddisk


MarcusofaDown

Rekommendera Poster

MarcusofaDown

Hejsan,

 

Sedan några timmar tillbaka har jag fått problem med en av mina två interna hårddiskar, en några år gammal Maxtor Diamond Plus på 150GB. Jag kör XP från min andra, nyare hårddisk (en samsung på 250GB) men har ändå en del grejer på den gamla.

 

Nu får jag ett felmeddelande varje gång jag försöker komma åt den gamla hårddisken via genvägar på skrivbordet, som lyder 'Den enhet eller nätverksanslutning som genvägen referar till är inte tillgänglig. Kontrollera att disketten är ordentligt isatt och att nätverksenheten är tillgänglig och försök sedan igen.' Jag har startat om datorn massor av gånger, öppnat upp den och kollat att alla sladdar sitter fast ordentligt osv. Ingenting fungerar. När jag försöker komma åt hårddisken via Min Dator får jag meddelandet 'C:\ är inte tillgänglig. Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas.'

 

Låter det som att det är kört? Jag kommer aldrig komma åt mina filer på den disken igen?

 

Jättetacksam för alla råd och tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter men såvitt jag kan se så ser det normalt ut. I enhetshanteraren finns båda diskarna med. Under DISKHANTERING står den som Felfri (Aktiv). Är det något mer jag kan kolla efter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

 

Nu har jag inga skivor att bränna ner programmen med hemma. Finns det något annat alternativ för att testa hårddisken som man kan köra direkt?

 

Har hört om ett program som kallas SpinRite, är det värt ett försök?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du följer länken Additional Information på tacktech-sidan så kommer du till Seagate, som har köpt Maxtor. De har SeaTools for Windows som ska fungera även med Maxtor-diskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

 

Har laddat ner, installerat och kör nu SeaTools for Windows. Har hittills bara kört ett Short DST-test (som inte visade något problem) och är mitt uppe i ett Long DST-test. Återkommer med besked om några timmar.

 

Tack så länge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

 

Okej, nu har jag kört testen och det hittade ingenting. Vad mer kan jag göra tycker du? Nån aning om vad som kan vara fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det inte är ett fysiskt fel på hårddisken men att något i den grundläggande strukturen har blivit fel.

 

Du kan dels i Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) skriva:

chkdsk C:

för att starta en kontroll på filnivå av hårddisken

och dels se om ett filräddningsprogram kan komma åt hårddisken. Exempel på tre filräddningsprogram:

http://www.idg.se/2.1085/1.72853

 

Det är kanske säkrast att börja med filräddningsprogram, men kan bli onödigt jobb också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

 

Ah, tackar! Jag ska testa alla tre programmen innan jag kör checkdisk. Hör av mig igen när jag vet mer. Tack återigen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

 

Dom två minsta programmen 1) kunde inte komma åt disken, eller 2) kraschade när jag försökte komma åt disken. Det tredje programmet, PC Inspector File Recovery, hittar ingenting alls på disken. Börjar misstänka fysiskt fel ändå :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch det låter ju inte bra. Har du möjlighet att flytta över hårddisken till en annan dator? Utifall att det är något problem med Windows eller moderkortets gränssnitt mot hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Nej jag har ju tyvärr inte den möjligheten :( Har precis kört alla Maxtors olika diagnostikprogram och tester från den där länken du skickade till mig. Dom hittade ingenting. Dessutom nu, efter att ha startat om datorn efter alla dessa tester, fick jag ett meddelande i Windows om att 'ny maskinvara hittats (Maxtor-disken)' men sedan hände inte mer. Har aldrig fått det felet förut så jag misstänker att det kan vara något slags 'glapp' mellan moderkortet och hårddisken? Låter det troligt? Har aldrig haft det problemet tidigare dock, det bara dök upp. Vad tror du?

 

UPPDATERING: I ett desperat försök att göra NÅGOT, så tänkte jag köra en systemåterställning till i söndags då jag vet att disken fungerade. Fick följande svar från Systemåterställning:

 

Ändringar som gjorts för enheterna C:\ efter detta kan inte återställas eftersom enheten antingen exkluderades från övervakning av systemåterställning, inaktiverades eller togs bort.

 

Säger det dig något?

[inlägget ändrat 2008-01-22 10:51:26 av MarcusofaDown]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Har aldrig fått det felet förut så jag misstänker att det kan vara något slags 'glapp' mellan moderkortet och hårddisken?'

Jag vet inte, men då tycker jag inte att hårddisktesterna skulle ha gått bra.

 

Tyvärr så har jag inget mer förslag än att kontakta Ibas, som sysslar med räddning av kraschade hårddiskar, de har gratis telefonrådgivning:

http://www.ibas.se/

De har även ett annat filräddningsprogram i demo- och köpversion, EasyRecovery.

 

Om du vill lägga ner pengar på att rädda hårddisken så finns fler sådana företag, t ex Ahlberg Data: http://ahlbergdata.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

 

Nu har jag ringt Ibas och dom rekommenderade deras eget program vars gratisversion jag nu kör. Kommer ta mången timme, men än så länge verkar det i alla fall kunna scanna disken vilket inte något av de andra tre recovery-programmen lyckades med. Jag återkommer med resultat men vill tills vidare bara tacka för att du ställde upp och hjälpte till så gott du kunde! Bussigt värre :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

 

Kanske inte så intressant för dig nu, men Ibas program har räddat mitt liv :) Det tog sin lilla tid, men alla filer utom min musik (som jag ändå har på iPoden) har återkommit till mig i komplett skick. Det viktigaste, allt min skolarbete från flera års högskolestudier, finns där det med! Hårddisken fungerar fortfarande inte som den ska, men nu ska jag plocka ur den ur burken och gömma den på något mörkt ställe. Tack igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är alltid kul att få reda på hur det går.

 

Grattis!

 

Kom ihåg att göra säkerhetskopior i fortsättningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...