Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var så långsam nedladdning?


Tacksam för hjälp / Leif

Rekommendera Poster

Tacksam för hjälp / Leif

Jag har 250 kbit ADSL från Telia och vid TP-test så går det med 200 Kbit download. Men när jag ska ladda ner filer om 50-100 MB så startar nedladdningen lovande med kanske 100 Kbit/s men hastigheten sjunker snabbt till runt 30 kbit och efter en stund så stannar den av helt. vad kan det bero på...Hjälp! Vet någon?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du vid torrent-nedladdningar? Det låter som ett vanligt beteende, beror ju på hur många du laddar från och hur många som laddar från dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Leif.

 

Det är ytterst sällan man får den utlovade hastigheten i sin bredbandsanslutning.

Jag hade tidigare samma hastighet som du (250kB/s från Telia) och kunde inte heller ladda ner i mer än 50-60kB/s.

 

För att du ska få den utlovade hastigheten på 250kb/s så måste du i princip bo vägg i vägg med 'bredbandsstationen' och ha en direktlina kopplad till den.

 

Jag har läst någonstans på nätet att man kan dividera den 'utlovade' bredbandshastigheten med 4 eller något så får man fram vad man i verkligheten kan utnyttja.

 

Kan också nämna att idag har jag 8 MB/s och laddar ned i max strax över 600kb/s.

 

Sedan beror det på varifrån du laddar ned. Vid torrent-nedladdningar eller annan liknande fildelning beror det som Cecilia säger på hur många som laddar upp filen du laddar ned.

Om det t.ex. endast finns en person som har filen du laddar ned och den personen har en max uppladdnings-hastighet på t.ex. 50kB/s så spelar det ingen roll hur snabb nedladdningshastighet du har - det går ändå aldrig snabbare än max 50kb/s.

 

För att få ett mer rättvist resultat - testa att ladda ned en fil från en ftp-server som inte är hårt belastad.

 

Problemet med att nedladdningen helt avstannar kan jag däremot inte svara på, men testa nedladdning från en 'säker' källa som t.ex en ftp-server, där du inte är beroende av att det finns andra personer som laddar upp filen du laddar ned och se om du får samma resultat då.

 

/ Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att veta att kb och kB betyder olika saker.

kb = kilobit

kB = kilobyte

och eftersom det går 8 bitar på en byte så innebär det att 250 kbit/s (som ett ADSL-abonnemang) max kan ge 31 kByte/s i filöverföringshastighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för hjälp / Leif

Tack för alla synpunkter!

Jag tror mitt problem är löst. Min Telia ADSL-speed är 250Kbit/s. Vid nedladdning så indikerar nedladdningsfönstret ca 30 KB/s. Alltså BYTES/s. Hade inte observerat detta. Som Cecilia påpekat 8 bits är en byte, vilket betyder att min nedladdningshastighet i bits är 8x30kbytes,dvs nära Telias 250 kbit/s. Jag uppgraderar till 8 Mbit/s vilket i bästa fall ger mig 1 Mbyte/s.

Hälsn / Leif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...