Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hittar inte hårddisken.

Datastrularen

Recommended Posts

Datastrularen

Gjorde ett 'litet' misstag när jag installerade Linux på min bärbara Compaq nc6400.

Disken är partionerad i två delar och det var xp på den ena och linux på den andra. Det här har fungerat utmärkt både i den här datorn och i min förra bärbara.

När jag skulle installera ett nytt Linux råkade jag markera i fel ruta och Linux tog hela disken istället för bara sin partion.

Xp försvann alltså.

Inte hela världen, tänkte jag och satte igång att installera xp igen, men då hittade inte datorn hårddisken. 'det finns ingen hårddisk' eller nåt sånt stod det på den blåa skärmen.

Men hårddisk finns eftersom Linux fortfarande finns kvar och fungerar utmärkt.

På den blåa skärmen stod att jag skulle köra datorns installationsskiva eller köra ett diagnosprogram.

Problemet är bara att jag inte har någon installationsskiva som hör till datorn.

Hur löser jag det här?

Troligen så är det en SATA-hårddisk i datorn och då kan inte XPs installationsprogram hitta disken (för när det skrevs för 6 år sedan så användes inte SATA-hårddiskar i datorer hemma). Därför så måste man tidigt i installationen (Tryck F6...) mata in en diskett med drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller. Alternativt göra sin egen XP-skiva genom att kombinera den vanliga XP-skivan med drivrutinen.

Det är ingen återställningspartition på hårddisken som kan användas för att återställa datorn till leveransskick?

Datastrularen

Jag har varit inne på Intels och Compaq´s sidor men jag vet inte vad det är jag ska ladda ner.

Jag har ingen diskettstaion på min dator. Går det att använda usb-minne istället?

'Går det att använda usb-minne istället?'

Nej, sådana fanns inte när XPs installationsprogram skrevs. Det finns ett undantag och det ska vara något med att om BIOS kan ge USB-minnet enhetsbokstaven A: så kan det gå. USB-ansluten diskettenhet ska gå bra att använda.

Drivrutin:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&ampcc=us&ampprodNameId=1847704&ampprodTypeId=321957&ampprodSeriesId=1847703&ampswLang=8&amptaskId=135&ampswEnvOID=1098

Rubriken Operating System - Enhancements and QFEs

Intel SATA AHCI Controller Driver

Tryck på namnet så kommer du till en sida där det finns installationsanvisningar mm

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...