Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP fungerar inte


esd

Rekommendera Poster

Hej

 

Efter en hårddisk krasch var jag tvungen att byta till en gammal som vi hade i huset men nu har jag köpt en ny som jag skulle installera xp på.

 

Här är hårddisken.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338767

 

Så jag satte in hårddisken (jag har satt den som master). Sen satte jag i mina räddnings cd eftersom jag inte har en xp skiva. Installationen avslutades utan problem. Skivorna formaterar disken och installerar ett xp från 2002 och lite andra program (det är dom skivorna som följde med datorn).

Sen startar jag datorn men då får jag upp en blå skärm där det står.

 

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

 

Felkod: 0x000000ED

 

Vad har jag gjort fel eller är det mitt moderkort som inte klarar av nyare diskar.

Men jag kör ochså med en slave disk som är en 400 gb samsung som är ett år gammal och den fungerar felfritt.

 

Dom skivorna har fungerat tre gånger tidigare men då installerades xp på gammla diskar som var som minst 3 år gammla.

 

Datorn var från början en IBM netvista 8310 khg men allt är utbytt förutom Moderkort, procesor, grafikkort och XP.

 

Vad ska jag göra för att få det att fungera det går inte att komma in i felsäkert läge samma blåskärm då. Men bios kommer jag in i.

 

Tack på förhand.

[inlägget ändrat 2008-01-10 17:30:47 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet säger att det inte går att starta från hårddisken.

Du kan se om det blir bättre vid ett nytt installationsförsök.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört räddnings cd:na två gånger till men samma blå skärm kommer upp ändå vid start.

 

Jag sökte lite på internet och hittade den här sidan.

 

http://support.microsoft.com/kb/297185/sv

 

Och jag har tagit reda på llite mer om umda. Vad jag förstår så är det nyaste och snabbaste umda 5. Men när jag går in i bios så kan man ställa in DMA mode. man kan välja DMA 1 eller 3 den stod på tre. Kan det vara att moderkortet är för långsamt och inte klarar av den nya hårddisken?

 

Sen på microsoft sidan stod det om att ide kabeln kan orsaka problem men jag har precis köpt en ny kabel.

Det är den här kabeln jag har.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319517

 

Kan det vara fel på den?

 

På blå skärmen står det att man kan inaktivera alternativ för bios-minnet som exeplevis caching eller shadowing men det vet jag inte hur man gör.

 

Har ni något annat förslag på vad jag kan göra för att få det att fungera?

[inlägget ändrat 2008-01-10 18:50:02 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det varit fel på kabeln eller inkompatibel med moderkortet så borde inte installationsprogrammet ha kunnat kopiera över en massa filer till den.

 

Se om det går bättre om du ändrar i BIOS till DMA 1.

 

http://support.microsoft.com/kb/297185/sv

Har du kollat om felkoden är den som står under Skadat filsystem?

 

Testkör hårddisken:

http://support.wdc.com/download/downloadxml.asp#30

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bränner det diagnostik programet på en cd och sätter in det i datorn kommer det här meddelnadet upp.

 

'unable to locate the licens agreement file, DLGLICE.TXT!!!'

 

'Please make sure that the Licens Agreement file is located in the same path as DLGDIAG.EXE...'

 

'Can not load the file A:\command.com

Insert correct disk and strike any key'

 

Jag valde att ladda ner iso filen direkt och jag brände en skivimage i nero. Så vad gick fel?

 

När jag startar datorn så är felkoden samma som det är på den microsoft sidan som jag länkade till eller vad menar du med 'står under skadat filsystem'?

 

Det blir samma felmeddelande med DMA mode 1. Nu var jag inne och tittade i bios och då stod det inte DMA mode utan det var DMA channel om det är någon skillnad vet jag inte.

DMA channel ligger i menyn Parrallel port setup i bios, andra alternativ som ligger där är:

 

Parallel port: Enabled (diasabled) Enabled är vald.

 

Mode: ECP (Bi-directional, EPP, EPP &amp ECP).

 

Base I/O adress: 378 (278, 3BC)

 

Interrupt: IRQ 7 (IRQ 5)

 

Jag vet inte om den informationen är vesäntlig för det kan inte jag avgöra men ni kanske kan det om det är något av det här jag ska ändra på.

 

[inlägget ändrat 2008-01-10 20:45:13 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parallell-portar används för att ansluta skrivare, så det lär inte spela någon roll i det här fallet.

 

Underligt med skivan, det förstår jag inte.

 

'Om den andra parametern (0x bbbbbbbb) i stoppfelet är 0xC0000032 är filsystemet skadat. ' Finns en sådan rad på Microsoft-sidan. Är den andra parametern 0xC0000032 eller något annat i ditt fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har läst hela den sidan men det står inte 0x00000032. Mer än 0x000000ED så står det:

 

'(0x897cf900, 0xc000014f, 0x00000000, 0x0000000)'

 

Jag kan försöka installera XP på min ett år gammla samsung hårddisk som jag har haft som slave och se om det fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon reparationskonsol eller återställningskonsol på återställningsskivan eller kan man bara installera Windows från den?

Om det finns någon sorts konsol så försök med kommandona som förslås på:

http://www.techtips4u.com/kb/sw/SW00014.htm

 

Om det inte finns någon konsol så se om rätt bootdisk från http://techtips4u.com/downloads/ ger en konsol där kommandona går att skriva.

Tips från //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=824023#824053

 

Här är några fler tips:

http://support.microsoft.com/kb/931760

Det verkar bara vara metod 1 som fungerar i ditt fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Med dom skivorna jag har återställer man bara xp som det var när datorn leverades och den gör det automatiskt så det går inte att välja nånting annat.

 

Sen från den här sidan.

 

http://techtips4u.com/downloads/

 

Menar du att jag ska bränna filen på en skiva och boota från den och då kan jag göra andra saker eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det programet jag laddade ner ska läggas över på disketter men jag har ingen diskett läsare. Det är heller ingen iso fil så jag kan bränna er den med nero och boota ifrån.

 

Vet du något anna sätt jag kan få den på en cd så att datorn kan boota från den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä då vet jag inte, försök med den andra hårddisken då (den innehåller väl inget viktig?).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag ska försöka med den andra hårddisken den innehåller viktiga saker men dom finns säkerhetskopierade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag testat med min andra hårddisk och det gick inte heller jag får samma blåa skärm vid uppstart.

 

Så kan det vara det räddningsprogramet som inte gillar nyare hårddiskar så det kanske fungerar om jag har en riktig XP skiva eller vad tror du?

 

För nu börjar jag bli rätt desperat jag har snart varit utan dator i en vecka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med två olika kablar till hårddiskarna?

 

En del räddningsprogram använder sig av en partition (del) av hårddisken där det finns en del filer, jag vet ju inte hur det är med ditt. Det kan tänkas att det går bättre med en riktig XP-skiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inte provat med två olika ide kablar.

 

Jag testade med att installera ett kopierat xp men det fungerade inte heller då startade den bara om hela tiden.

 

Jag försöker med min gammla hårddisk igen som det gick med förut så kör jag med den tills jag har kommit på nåt bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag installerade xp på min gammla hårddisk som xp fungeradepå förut.

 

Men när jag startar datorn så står det:

 

'GRUB Loading Stage1.5.'

 

Och sen blir det Error 17.

 

Jag fattar att grub har med linux att göra och jag hade ubuntu installerat på den hårddisken förut (jag installerade ubuntu där efter jag hade fått min nya som inte fungerade).

 

Så vad ska jag göra för att få xp att boota och inte grub som inte borde finnas på hårddisken eftersom jag har formaterat den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grub ligger inte i en partition utan i en särskild del i början som används för att t ex välja mellan olika operativsystem.

Det enklaste är att fixa det från en återställningskonsol. Du skrev om en kopierad XP, finns det en återställningskonsol på den?

[inlägget ändrat 2008-01-13 17:14:16 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

fråga? är (räddningsskivan) något som du fick med datorn då kan de va så att den inte går att installera xp ifrån den skivan då behöver du en 'riktig'

xp skiva. räddningsskivan kan va en återställningsskiva som styr en dold fil på den gamla HDn å den finns i så fall inte på den nya

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När jag startade datorn med den kopierade xp skivan så kan man bara välja att installera xp eller avsluta.

 

Jag har använt räddnings cd:na till att installera xp på en ny hårddisk så dom installera xp. Jag använde dom till att installera xp på den hårddisken jag försöker installera xp på nu.

 

Hur ska jag få tag på en återställningskonsol?

 

Jag ska ta en extra titt på xp skivan och se om det inte finns någon ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag hittade systemåterställning med hjälp av återställningskonsollen.

 

Men den vill ha ett adimistrationslösenord och var ska jag få det ifrån när jag inte har något xp installerat och inget lösenord?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är ju det att jag inte har ett lösenord. Och det fungerar inte heller om jag bara trycker på enter.

 

Tror ni att det skulle gå bättre med en riktig xp skiva?

 

Eller finns det nån slags återställnings konsoll som man kan ladda ner och ta bort det har GRUB?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK ska försöka att få låna en riktig xp skiva.

 

Jag hittade den här sidan.

 

http://www.techzonez.com/forums/showthread.php?t=3975

 

Klicka på länken till microsoft sidan.

 

Och det har ju att göra med att jag måste ange lösenord fast jag inte har något. Men jag fattar inte exakt vad jag ska göra kanske någon här kan förklara hur jag ska göra.

 

[inlägget ändrat 2008-01-14 15:57:55 av esd]

[inlägget ändrat 2008-01-14 15:59:12 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...