Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärminställning


anikar

Rekommendera Poster

Vilken upplösning på bildskärmen, platt skärm, stationär dator, är vanligast att man använder?

1024 x 768 eller högre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens nya skärmar r ofta anpassade för 1280x1024 eller högre i brukanvsningen till skärmen brukar det stå den rekomenderade värdet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker på vilken skärmupplösning folk i allmänhet använder, vilken som är vanligast. Diskuterar det med en bekant, därav frågan.

Min tunna skärm har jag fått ärva av min son, så jag har ingen bruksanvisning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För låg upplösning gör inget men det går alltid att prova sig fram till den som man tycker passar.

 

http://webbdesignskolna.com nämns det att 1024x768 (maj 2005) är den vanligaste skärmupplösningen imen att det kommer att bli vanligare med högre upplösningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skriver vilken bildskärm det gäller så kanske det går att få fram vilken upplösning den är gjord för.

Du kan ju fråga din son vad han hade för upplösning inställd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste idag är 1280x1024 för 5:4 och 1680x1050 för 16:10.

 

 

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att jag ställt min fråga fel, då jag inte skulle nämnt vad jag har för skärm, men tänkte att annars får jag snart den motfrågan.

Frågan gällde vad FOLK I ALLMÄNHET använder för skärmupplösning (vad som är vanligast inkl 'tjocka skärmar'). Detta bl a med tanke på när jag gör hemsidor. Du sign Hund är det som givit mig det bästa svaret, men känner mig fortfarande lite osäker på svaret, då jag förmodar att den upplösning du nämner är för platta skärmar. Tror det finns en del personer som inte har platt skärm.

Vad betyder 5:4 och 16:10?

Tack allihop för era snabbar svar.

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-11 10:06:35 av anikar]

[inlägget ändrat 2008-01-11 10:08:19 av anikar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5:4 och 16:10 är förhållandet mellan höjd och bredd på skärmen.

5:4 är en normal skärm, medan 16:10 är en bredbildsskärm.

 

Men du kan inte utveckla webbsidor för just en viss upplösning, för det är långt ifrån säkert att folk har sina webbläsarfönster maximerade, särskilt inte på bredbildskärmar.

För mig är det viktigt att kunna se andra saker samtidigt på skärmen så mitt webbläsarfönster är inte bredare än ca 700 pixlar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det webbdesign du håller på med finns det ett par saker att tänka på

 

* Vad finns på hemsidan? Vissa saker kräver en viss bredd på hemsidan, andra inte.

* Vilken målgrupp är hemsidan riktat till? Är det en hemsida för PRO så vore det ju bra med en layout som är kanske lämpar sig bra med en skärmupplösning på 800x600, med tanke på att merparten förmodligen sitter på 15' eller 17' skärmar med en låg upplösning.

 

Etc etc.

 

Den absolut vanligaste strorleken på skärm är 17' och den har en native upplösning på 1280x1024. Men att anpassa hemsidan så den passar 1024x768 är att rekomendera.

 

 

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Kände igen förhållandet 5:4 o s v när jag fick det förklarat.

Nej, man kan inte göra webbsidor för en viss skärmupplösning. Man får anpassa till vad de flesta har. Därför undrade jag vad som är den vanligaste. Diskuterade saken med en bekant, och vi hade lite olika åsikter. På Komvux fick jag lära mig att lämna en oanvänd remsa på höger sida av skärmen för att även de med låg skärmupplösning skulle kunna se hela sidan i sidled. Det är några år sedan, så det kanske inte är aktuellt idag.

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-13 20:53:23 av anikar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är webdesign med HTML åt en brf, samt en föreningssajt där nästan allt är förutbestämt, som jag 'sköter om'. Har nosat lite på FrontPage Express. Vad menas med att vissa saker kräver en viss bredd. Klart det skall vara läsligt. Storleken går ju att anpassa efter vad som är bäst och ser bäst ut.

Inom Seniornet (inte den jag sköter) har förvånandsvärt många medlemmar nyare utrustning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...