Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt moderkort


Trickster

Rekommendera Poster

Hej! Jag installerade ett nytt moderkort + processor och har fått följande 2 problem.

 

*Chassifläkten, samma som innan, går nu för fullt hela tiden. Brukar det bli så?

 

*Windows XP startar ibland...dvs 3 gånger på 6 försök så har den gått igenom bios och kickat igång Windows, den svarta skärmen innan den blå där det brukar stå 'Välkommen till Windows'. Alltså ganska snart efter BIOSen i den svarta skärmen så stannar allt upp, de gröna 'plupparna' som far från vänster till höger försvinner och det är som bildskärmen lyser svagare? Är det ett för klent nätaggregat jag har eller är det något annat?

-------

Jag hade en HP Pavillion 5180.se 1GB, AMD Athlon 64 3800+ och en massa PCI-kort där jag rensat bort det flesta (Jag behöver t ex ingen WLAN på min stationära och inget analogt TV-kort heller).

 

Jag köpte istället ett P5K-VM moderkort samt en Intel Core Quad CPU 6600 samt 4 GB DDR2 internminne.

 

[inlägget ändrat 2008-01-08 23:28:42 av Trickster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du själv monterat fläkt/kylfläns ovanpå processorn? Kom du då ihåg att ta bort den skyddsplast som troligen fanns ovanpå kylpastan? Eller har du satt dit egen kylpasta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag följde instruktionen till punkt och pricka när det gäller processor installationen. CPU-fläkten har jag inga problem med utan den kan jag styra mjukvarumässigt om jag vill. När jag får igång datorn så fungerar det mesta precis som jag skulle vilja. Processor tempen ligger runt 45 grader.

 

Chassifläkten är en annan historia. Hade inte datorn varit fastgjord under skrivbordet hade det nog varit risk att datorn skulle flyga omkring i köket -).

 

Kan det vara så att det gamla moderkortet inte hade 12V till chassifläkten, utan att det var anpassat till vad systemet behövde? Jag menar eftersom det var ett paket designat av HP?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...