Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

win på egen partition


nils_sverker

Rekommendera Poster

nils_sverker

Har precis omformaterat och ominstallerat XP, och har nu två frågor som hänger ihop:

 

1) Har hört at det kan vara bra att köra Win på en egen partition, och ha alla program och filer på en annan. Det ska tydligen gå snabbare så (jag har bara en hd i burken). Stämmer?

 

2) Om man gör så... finns det då någon inställning så att installationsprogram föreslår att man installerar på d:\program istället för c:\program? Kan man ställa in Win så att Mina dokument hamnar på d: istället för c:?

 

Glad för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Nej inte generellt

 

Det är trevligt att ha sina egna filer på en särskild partition så att de inte rörs när man installerar om Windows på Windows-partitionen.

 

Program måste alltid installeras om efter en formatering och installation av Windows så det ger inte något att ha dem på en egen partition.

 

Mina dokument kan man flytta till en annan partition genom att högerklicka på den mappen och välja Egenskaper - Flytta.

 

Har du sett till att inte hela hårddisken används till C:-partitionen vid formateringen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nils_sverker

Tackar!

 

'Program måste alltid installeras om efter en formatering och installation av Windows så det ger inte något att ha dem på en egen partition.'

--> och varken de eller windows går snabbare på egen partition?

 

'Mina dokument kan man flytta till en annan partition genom att högerklicka på den mappen och välja Egenskaper - Flytta.'

--> Done!

 

'Har du sett till att inte hela hårddisken används till C:-partitionen vid formateringen?'

--> Jajamen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'--> och varken de eller windows går snabbare på egen partition?'

Man kan få lite mindre defragmentering av att separera dem, men det beror på hur mycket man tar bort och lägger till i de olika partitionerna. Genom att defragmentera då och då, så blir det ju optimalt i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nils_sverker

Man tackar för det också! Varning noterad, och eftersom jag itne har några utrymmesproblem på C: så struntar jag i alltihopa och kör som vanligt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...