Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plötsligt startar ej Windows??


toena

Rekommendera Poster

Vid start av dator*** kommer följande felmeddelande upp (vit text mot svart bakgrund, uppe till vänster på skärmen):

'Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skada:

\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Försök att reparera filen genom att starta installationsprogrammet för Windows med hjälp av installataions-CDn. Välj R vid första skärmbildenför reparation.'

 

När jag stoppar in den Windowsinstallations-CD som jag fick med datorn så kommer till slut en blå skärmbild upp där men kan välja 'R' för 'Reparation av en tidigare Windows XP-installation med hjälp av Återställningskonsolen'.

 

Men när jag väljer 'R' så händer inget, utan jag får upplysningen att skriva in 'EXIT', för att stänga av Återställningskonsolen.

 

Allt funkade perfekt igår kväll. Idag på morgonen skulle jag starta den med ny skärm och hade kopplat in den nya LCD-skärmen via DVI-kontakten (som aldrig tidigare använts). Tyvärr 'startade' inte datorn upp skärmen utan det var svart. Därför tvingades jag 'hårdavstänga' genom att hålla inne i startknappen. När datorn var avstängd försökte jag starta dator/skärm igen. Detta upprepades några gånger men jag fick ingen koppling mellan den nya skärmen och datorn.

 

Då kopplade jag in min gamla CRT-skärm igen. Denna gång 'stannade' uppstarten av Windows och visade felmeddelandet ovan.

 

Jag har precis 'fixat' m datorn:

- rensat bort gamla program

- gjort alla Windows update

- defrag hårddisk

- installerat:

* Grisoft AVG-antivirus (free)

* Zonealarm Firewall (free)

* Adaware 2007 (free)

 

/***Datorn=

- XP SP2

- AMD 64, 3200+, ca 2,5-3 år gammal

- grafik: 128 MB, Geforce 5200

 

SNÄLLA HJÄP MIG! JAG HAR MASSA FOTON PÅ HÅRDDISKEN, OCH HADE PRECIS KÖPT EN 250 GB-HÅRDDIKS FÖR ATT GÖRA BACK-UP.....:-(

 

/// PETER

 

[inlägget ändrat 2008-01-05 12:43:44 av toena]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men länken tycks gå till en sida som inte finns:

 

'Tyvärr - Webbsidan är inte tillgängligDen sida du sökte är för närvarande inte tillgänglig. Adressen kan vara felaktig, eller så har tillfälligt fel uppstått på denna webbplats.

 

Försök fortsätta din sökning med något av följande alternativ:

Kontrollera så att du inte skrivit något fel i adressen.

Klicka på knappen Bakåt och försök med ett annat alternativ.

Försök igen senare med denna sida.'

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det där verkar jättekomplicerat. Tror inte jag vågar. Blir väl till att lämna datorn till PC-city i Sickla ('PC-fixaren'). Annat tips?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör PC-City något annat än att formatera om datorn?

 

Har du möjlighet att flytta över hårddisken till en annan dator för att där kopiera över viktiga filer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att stoppa in XP skivan och kör reparera windows, brukar fungerar bra.

Men du får trycka help och kolla vilka kommandot du kan använda, kommandot du ska skriva är repair eller något

i den stilen.

[inlägget ändrat 2008-01-05 19:42:36 av Experten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...