Just nu i M3-nätverket
Jump to content

XP och Linux i samma dator?

Fernberg

Recommended Posts

Hej! Jag vet att man kan köra två operativsystem på samma dator. Nu är min fråga: Hur gör jag för att växla mellan dem? Jag har en Acer Aspire 3680 WLMXi, med förinstallerat Windows XP Media Center Edition, men nu vill jag även installera Linux Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon. I skrivande stund testkör jag Ubuntu från en en skiva, och är mycket nöjd, men jag vill behålla XP på datorn! Än en gång: Hur gör man för att växla mellan dem?

Tacksam för svar!

// Bert-Man

Normalt när man installerar Ubuntu så installeras en uppstartshanterare (Grub) som visar en meny där man väljer vilket man vill köra när man startar datorn.

När du väljer att installera Ubuntu kommer du så småningom till Partition Manager. Där får du förmodligen krympa utrymmet för din XP-installation (om du inte har en tom extra hårddisk för Ubuntu). Du behöver nog en 20 GB eller mer för Ubuntu. Sedan kan du låta installationsprogrammet sköta partitioneringen av den delen av hårddisken. Som Cecilia säger, så kommer Ubuntu att installera ett program GRUB som startar en meny där du kan välja operativsystem.

Själv kör jag Ubuntu/Vista på en och Ububru/XP på en dator. Det fungerar charmant!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...