Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förlorad e-post


jagger

Rekommendera Poster

Jag råkade ut för en 'katastrof' för ´ett tag sedan, har frågat förr på denna sidan men inget har hjälpt. Alla mina brev under Inkorgen har försvunnit, över 2000 brev, de övriga mapparna är intakta. Inkorgen var bara helt tom när jag starta upp den . De ligger inte i Borttaget mappen och jag har försökt med 'Undelete Plus' att återskapa dom. Har fått ett tipps om att de eventuellt har bytt namn och lagts sig på annan plats. Är väldigt tacksam för hjälp.TACK PÅ FÖRHAND

 

[inlägget ändrat 2007-12-31 12:48:02 av jagger]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något av programmen på denna sida kan kanske hjälpa dej. Jag har dock inte provat dem själv...

 

Men det finns faktiskt en risk för att det är omöjligt ändå. När inkorgen är raderad på email eller att inkorgen helt enkelt är raderad så gör ju epostprogrammet en ny inkorg och då skrivs den gamla över...

 

 

http://www.datanumen.com/aoer/index.htm

 

Själv så förlorade jag en del email då jag skulle göra backup och använde en gammal cd-rw. Skivan var helt enkelt slut och det gjorde att jag förlorade alla filer i mapparna skickat och borttaget. Men när epost programmet hade startats om och det hade bildats en ny inkorg så kom de flesta mail tillbaka för jag hade sparat en kopia på servern. Gör alltid det i fortsättningen. Och markera att epostprogrammet ska ta bort filerna när du tömmer mappen borttaget. Töm inte mappen borttaget förren du har gjort backup och testat att filerna går att läsa. Packa inte email arkiv i flera volymer. kanske inte så vanligt nu men jag vet inte vad du gör backup med.

 

Om du har flyttat lagringsplatsen för email då är chansen ganska stor att de gamla email filerna *.dbx eller *.pst finns kvar och då kan du oftast använda ett vanligt 'oraderingsprogram' för att återställa filen. Om du inte har optimerat hårddisken, flyttat en massa filer eller installerat nya program innan försöker återställa filerna. Döp om alla filerna sen inkorgen1.dbx inkorgen2.dbx mm så att de inte blir överskrivna av misstag,

 

Här kan du ladda ner en gratis testversion men jag vet inte hur stora filer det kan återskapa. Men om du köper programmet så kan det återskapa allt om du inte har gjort annat med datorn under tiden.

http://www.ibas.se/ontrack-powercontrols/index.html

 

Läs gärna min tråd att bevara datafiler.

Gott nytt år!

/Maria

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-31 21:44:35 av Maria E]

[inlägget ändrat 2007-12-31 23:39:13 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK, det var verkligen intressant program information och tips jag fick av dig. Jag skall 'jobba' vidare med detta och kommer att skriva här hur det går. Kan vara bra även för andra här på Pc support.

God Fortsättning På Det Nya Året /Mats

 

[inlägget ändrat 2008-01-01 09:43:28 av jagger]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

du skriver inte vilket program du använder men är det outlook express så finns det alltså en eller ett par mappar med det namnet och där finns alla dina mail som dbx filer.

är inkorgen.dbx tom i just din oe mapp så har jag ingen lösning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns en lösning och det är att lämna in datorn till någon dataräddningsföretag så kan de åtminstone göra ett försök. Men det gäller bara om man tidigare har lagrat email på nåt annat ställe.

 

Men som sagt för detta ändamål finns det flera gratisprogram som man kan testa först. Installera inte programmet på den disk som filerna finns på. Jag hoppas du har hårddisken indelad i flera partitioner. Om du inte inte har det så kör programmet från diskett eller USB-minne.

 

Försök absolut inte att dela in hårddisken i flera partitioner med Windows XP mm om den inte var det från början då försvinner allt!

 

Jag hade en annan mapp för email förut. Därför har jag kunnat få tillbaka flera *.dbx filer med vanligt oraderingsprogram.

 

/Maria

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-01 15:21:25 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ner

Ontrack® PowerControls. Det är lite jobbigt när det inte är det svensk text. Man hamnar hela tiden i 'återvänds gränder'. Men jag har 2 partioner och kopierar över allt till en extern hårdisk, utom eposten,surt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagra ingenting en längre tid på en extern hårddisk. Jag har läst här i PC-support att om en extern hårddisk kraschar så märker men ingenting förren det är för sent.

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Måste ''berätta'' något som kanske kan vara till hjälp.

Jag har ju tipsat Maria här om ett program som heter Copernic Desktop Search 2,(annan tråd). Jag har använt det programmet länge men inte på just denna dator som jag installerade på i samma veva som mitt svar, tidigare.

Jag skulle idag(igår) leta reda på ett e-brev som jag visste skulle finnas i en egen mapp i mitt e-postprogram. Hittade inte mappen och något har gått snett när jag i e-postprogrammet, Thunderbird, stuvade om lite och gjorde gemensam inkorg osv..

Men en sökning med Copernic hittade brevet och jag kunde göra en reply från Copernic. Var alltså, än en gång, till stor hjälp.

Dina brev verkar vara ''mer'' borta än mina men det kan ju inte skada att installera CDS2 och se till att din e-post indexeras...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hur gör du då ? Jag har försökt att göra det ? Alltså skrivit *.DBX där det står sök men då hittar programmet antingen andra filer eller inga alls :-(

 

Det finns ju två ställen man kan skriva *.dbx på. Sen så kan man söka efter *.eml också men det är jag inte så mycket hjälpt av.

 

När det gäller just dessa filer så använde jag Windows eget sökprogram och sen så skrev jag upp på ett papper var mapparna fanns. Nu gäller det bara att kopiera dem på en skiva som kan läsas bra i min enhet och det är Sony 4 x DVD+RW Sony 2 x DVD-RW går ej att läsa nån längre period.

 

Om ni använder programmet ISO-buster för att återställa raderade filer på DVD och DVD-RW mm hoppa över sanera UDF-data. Klicka på Röd eller Blå och spara filerna på hårddisken.

 

Försök inte testa att läsa en DVD-RW eller annat nån längre period i olika spelare kolla med programmer ISO-buster och återställ filerna. Man kan inte göra hur många försök som helst innan skivan är obrukbar p.g.a. UV-ljus eller laserljus. Nu blev jag osäker på vad som förstör skivorna.

 

Jag har i allafall bytt ut min lampa över datorn till en med vanliga glödlampor.

 

En CD eller DVD som man bränner själv måste ständigt kopieras om det nu inte är en musikcd som man bara använder i sin freestyle eller annan musikspelare inte i datorn.

 

Då verkar de visst hålla i flera år?? Jag har kompisar som påstår att de aldrig har fått problem med såna skivor men som sagt detta är bara nåt som jag fått berättat. Jag har ingen erfarenhet själv om detta.

 

Skivor som ni har glömt i en kall bil eller sommarstuga bör kopieras med en gång. För det blir en del fel på dem enligt programmet CD-check.

 

Det enda sättet att få skivorna arkivbeständiga är att laminera dem.

/Maria

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...