Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

C64 Bandstationen vägrar


Noe

Rekommendera Poster

Jag har ett par st C64.

2 av dom fungerar nästan.

dom går att starta men man kan inte ladda några spel med bandstationen.

När man skriver load. och sen när man trycker på Play så händer inget mera, bandet börjara alldrig att snurra, jag har testat bandstationen med en annan C64 och den fungerar.

 

Någon som har en bra ide om vad felet kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag hade ett liknande fel 1984 på min 64:a. Den gick på garantin och felet var att in/out-kretsen (för bandspelaringången i datorn alltså)var kass. Frågan är om man kan få tag i sådant idag...

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Ja en sån krets kanske inte är så lätt att få tag på , men det går säkert.

 

Jag har en annan C64 ocskå, men den funkar inte heller som den ska.

När man slår igång den så kommer den fina blå bilden med text upp, men det kommer alldrig fram någon markör så man kan inte skriva nåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Jag sitter och funderar om det kan vara som så att eepromen som innehåller OS etc. kanske inte är åldersbeständiga ?

 

Sedan måste man komma ihåg att kondensatorer etc. torkar ihop med årens lopp.. Elektronmigration i halvledare är ett annat tänkbart fel..

 

Tyvärr är det med datorer som med människor: Livslängden är inte oändlig..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Visst går det väl att byta ut komponenter.. ( Speciellt i en C64 där ytmonterade kondensatorer och resistorer inte ännu var "uppfunna".. )

 

Fast frågan är om det är värt besväret..

Kanske bättre att satsa på en emulator ?

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en emulator. och jag har gjort om en massa spel från band till emulatorn, och laddat hem en hög med spel från nätet.

Men det är inte samma sak, nu håller jag istället på att göra om spelen för att spela dom på min C64:a istälet, jag har kopplat discdriven 1541-II till min pc för att kopiera in spelen på diskett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte fackbenämningen men timing/tidschipet brukar packa ihop efter ett tag. En vanlig anledning till datordöd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...