Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oäkta version av Windows XP


Nisse_Nisse

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

Jag har en kompis som har ett oäkta exemplar av Windows Xp. Hon vill nu ha en äkta version eftersom det i9nte går att ladda ner program från microsoft. Jag har erbjudit mig till att installera ett äkta exemplar. Min fråga är behöver jag installera om hela systemet eller räcker det med att jag gör en Reparation avv den tidigare versionen?

 

MVH

Nisse_Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Nisse Nisse!

Det kan ju gå, men då gör du ju dig skyldig till en olaglig handling enligt Microsoft.

 

Annars finns det piratkopior av Windows på nätet, som fungerar att uppdatera efter att man installerat, både vad gäller Windows Vista och XP Pro.

 

Det gäller bara att veta var och hur man hittar dessa och då gör man sig inte skyldig till något brott, eftersom Microdsoft godkänner din kopia i dessa fall.

 

Det här kommer säkert en och annan att reagera på, men det händer ju ofta att folk med ÄKTA Windows, får ringa för att aktivera om sitt ÄKTA Windows.

 

Vad säger då moraltanterna om saken?

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-28 13:05:00 av ollemunter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Det kan ju gå, men då gör du ju dig skyldig till en olaglig handling enligt Microsoft.'

På vilket sätt då, vilken text i avtallsvillkor bryter man mot då?

 

'Det gäller bara att veta var och hur man hittar dessa och då gör man sig inte skyldig till något brott, eftersom Microdsoft godkänner din kopia i dessa fall.'

Om det är ett brott eller inte, har inte med att göra om man lyckas lura Windows kontroll eller inte. Har man inte betalt för en licens så har man inte, och har då inte rätt att använda Windows.

 

Att man behöver ringa Microsoft för en aktivering betyder inte att man bryter mot något licensvillkor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Min fråga är om jag behöver installera om hela systemet eller om det räcker med en reparation av den befintliga windows exemplaret?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen så beror det på hur den oäkta versionen fungerar. Om det gäller en vanlig Windows från en vanlig Windows-skiva så ska det väl inte vara något problem med en reparationsinstallation, men om det är en modifierad Windows i något avseende så beror det väl på hur modifieringen är gjord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag gör en back up på filer hon vill spara sedan provar jag att göra en reparationsinstallation. Om inte det fungerar får jag väl göra en fullständig installation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...