Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

snabbare dator


papa

Rekommendera Poster

Det finns väl mängder med sätt att göra datorer snabbare, men det är ju inte så lätt att veta vad som ger bäst resultat för din dator. Här är några exempel:

Se till att det inte finns några spionprogram i datorn.

Defragmentera

Mer minne

Snabbare processor

Färre program igång

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svår fråga att svara på. Det finns en del s.k. trimma datorn program, men jag skulle nog defragmentera datorn först. Vissa virusprogram kan vara tungrodda och de går att ersätta med andra. Ha inte så mycket igång samtidigt.

Vet ju inte vad du har för dator men du kör kanske stora spelprogram som kräver mycket.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

en sak som fortfarande gäller är att ha koll på vilka program som startar med windows. program du installerar kan vara inställda på just detta och det är ju tex helt onödigt att winzip startar med windows. kolla till att börja med dom ikonerna som dyker upp vid klockan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

 

papa1!

På 60 meter?, heller. Hade en kompis för några år sedan, vars dator blev segare och segare. Jag frågade då om han städade 'tempmappen' och mappen för 'temporära internet filer' Svaret var att det kan man väl inte, jag måste ju ha alla genvägar och annat jag surfat på kvar i datorn, så att jag hittar det igen snabbt var svaret. Han hade sparat allt under ett par års tid och det blev ju en jäkla skillnad bara efter att han hade städat dessa mappar. Hur många MB som fanns i mapparna kommer jag inte ihåg, men det vär åtskilligt.

 

Minnet är nog annars det många missar och behöver oftast uppdateras, nu när datorerna köps med Vista förinstallerat så brukar minnet vara 1 GB, men det är oftast för lite.

 

Sen kommer ju det här med Defragmentering in i bilden och jag användet 'Diskeeper' som hela tiden gör detta när det behövs automatiskt + att jag städar lite då och då med några bra program för detta ändamål.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Du kan ju alltid installera Ccleaner. Installera från Pc för allas skivor eller från http://www.ccleaner.com

 

Kör sedan Städning.

Du kan även söka efter problem i registret och reparera dessa.

 

Klicka sedan på Verktyg i Ccleaner och 'Uppstart' välj sedan bort de program som startar i onödan.

 

Lycka till, hör gärna av dig och berätta hur det går så att vi får veta hur det går för dig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...