Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara sökresultat


Maria E

Rekommendera Poster

Hej är det någon som vet hur man gör för att spara sökresultat för att sedan kunna använda dessa sökresultat igen och läsa de filer som hittades på olika plaser på hårddisken. Det funkade utmärkt i windows 98 men det verkar inte funkar i Windows XP Home. Datorn med Windows 98 har jag inte här tyvärr...

/Maria

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-25 20:12:54 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alternatv:

Copernic Desktop Search 2

http://www.copernic.com/

Bra program med många inställningsmöjligheter. Indexerar de filer du specar och visar en vanlig sökning sekundsnabbt. Indexerar bara när inte datorn används (inställbart).

Gratis!

 

Google har en liknande tjänst men inte med lika många inställningmöjligheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej detta program verkade bra till en början men jag vet inte hur det funkar. Jag bad datorn söka efter *.doc filer och skrev det i sökfönstret. Den hittade inga :-(

 

Jag vet att jag har massor. Sen så skrev jag en ny sökning där jag skrev in att datorn skulle söka på c:\ och undermappar tänkte jag också att programmet skulle söka filer på. Men det gjorde det inte :-(

 

Vad gjorde jag för fel?

 

Dessutom så finns det två ställen där man kan skriva in filsort. Jag skrev in *.doc på båda ställena för att vara säker.

 

Jag har inget behov av att det ska söka filer på nätet utan bara på hårddisken och på DVD-r mm.

 

 

Dessutom så fortsätter tydligen sökprogrammet att söka fast jag inte har skrivit in vad det ska söka efter...

 

Jag kanske ska koppla ifrån mej från nätet när jag använder detta program. Jag vill inte att datorn arbetar i onödan. Enligt programmet Hdd Health så har Spin up time ändrats en gång då jag sökte efter mycket filer och brände lite DVD-R. Nu de senaste dagarna har jag gjort andra saker med datorn och Spin Up time har ändrats tillbaka till det ursprungliga värdet...

Vill inte förstöra hårddisken i onödan.

 

Detta program laddas ner på denna sida http://www.panterasoft.com/

/Maria

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-26 10:12:04 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Maria E!

Kanske är detta vad du söker. Jag använder programmet sedan några år och det är mycket bättre på sökningar än funktionen i XP vilket jag stängt av.

 

SuperCat:

http://www.no-nonsense-software.com/supercat/

 

Du kan ju alltid prova programmet innan du köper, men glöm inte att stänga av indexeringen i XP vilket du kan göra med 'XP-Antispy' och som också hanterar en del onödiga saker i XP som det kan stänga av.

 

XP-AntiSpy:

http://xp-antispy.org/content/view/12/40/lang,en/

 

God fortsättning

 

[inlägget ändrat 2007-12-26 10:28:17 av ollemunter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Copernic indexerar bara de filer du sagt att programmet ska indexera.

 

Det tar ett tag innan alla filer är indexerade eftersom indexeringen bara sker när datorn inte används till annat.

 

Jag har använt CDS2 väldigt länge nu, både privat &amp i jobbet.

[inlägget ändrat 2007-12-26 20:27:32 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej menar du att programmet bara indexerar just *.doc filer om jag skriver detta och om jag skriver maria*.* så indexerar programmet bara såna filer ?

 

Detta sker när datorn inte används till annat ?? Då ska jag alltså kolla aktivitetshanteraraern och kolla så att inga andra program är igång.

 

Just nu är 6 'program' igång.

Nu har jag stängt några 'program' Outlook express hade jag visst också framme.

 

Tre 'program' tillhör detta forum.

 

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Programmet indexerar de filer, e-post osv som man angett i inställningarna under Tools Options.

Klicka igenom dessa, tag dig tid att läsa all text.

Man kan ställa in ''känsligheten'' för när datorn ''inte används'' men de inställningar som redan är gjorda duger bra. Om program bara är öppen men ingen aktivitet sker, dvs. du skriver inget eller rör musen så kommer indexeringen igång. Man kan se på ikonen i systray en liten pil om indexeringsprocessen fortsätter.

Ska du söka ett dokument som du vet är ett .doc så kan du välja Files och under File Type välja Word document

Ange inget i sökrutan (du ville ju söka alla .doc) och klicka på den gröna sökpilen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Programmet funkade bra. Nu är frågan.

 

Kan detta program söka efter textfiler som inte har tillägget *.txt. När jag använder min gamla dator som har Windows 98 och Dos så brukar jag ibland använda datorn som text telefon. Då brukar jag döpa textfilerna till lite vad som helst.

 

De tillägg som jag brukar ge filerna förutom *.txt är *.dat *.lst och ibland även *.doc. Orsaken till detta är att jag är osäker på om jag har en likadan fil i katalogen med tillägget txt.

 

Och Programmet Telo tror jag inte varnar för om en fil redan finns. I allafall inte dos-versionen av Telo.

/Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa först att skriva ett sökord som du vet finns i en fil som ex. heter .dat

Ange ''Any'' som filtyp

Hittar programmet?

Om inte så kan du under

Tools

Options

Advanced

Add

I fönstret skriver du dat (ingen punkt)

Välj Document Content.

 

Bra att du påminde mig - jag har installerat programmet på denna dator och behöver ha indexerat just .lst som i mitt fall innehåller info om min cd/dvd-samling.

 

Tack för poängen!

 

Kom på en sak till:

Vid ''File Type'' finns ju en dropdown-meny men det går bra att skriva egna filtyper direkt i fönstret om man vill gallra. Ex. lst

[inlägget ändrat 2007-12-27 19:02:27 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visst gjort något konstigt fel. Jag skrev Maria*.* i sökrutan sen så kryssade jag i files och pictures. Då hittar datorn 1829 filer. Ingen av dessa filer heter Maria nånting. Då är frågan söker programmet efter filer som innehåller ordet Maria utan att jag har angett det ? Jag har inte bett programmet att söka efter ord i filnamn. Windows XP är ju registrerat i mitt namn. Jag tänkte att jag skulle söka efter filer som heter Maria nånting och som är antingen bilder eller datafiler.

 

Nu har jag ändrat i menyn avancerat så att programmet ska spara en logfil. Jag kopierar in den hit när det har blivit någon sådan.

 

/Maria

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-28 21:03:16 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indexeringen i Windows XP har tydligen varit avstängd hela tiden. Jag har inte tänkt på det förren du nämnde det.

/Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ange *.*

 

''Kryssade i Files och Pictures''

Du menar under kategori?

Då hade du alltså ''All'' valt?

 

Om du väljer fliken/knappen Pictures så får du bara bildfiler dvs. de filer som programmet känner igen som bildfiler. Du kan lägga till flera filtillägg som just bilder.

 

Ja programmet söker i filerna.

 

Din användare(profil) kanske heter Maria och filerna ligger under den mappen?

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-29 00:01:10 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag kanske hade valt All. Jag ska kolla det igen. Tänk också på att om du söker filer på DVD och CD så kopiera skivorna efter detta för då läser datorn hela tiden på skivorna och då blir de förstörda ganska fort.

 

Det bästa lagringamediat är papper :-(

Det är UV-ljus i datorn också :-(

 

Musikskivor som man bränner själv de håller längre det är tydligen inte så mycket UV-ljus i en discman eller en CD-spelare

 

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag låter aldrig CDS2 indexera skivor direkt. Jag skapar, med TotalCommander + tillägg, en innehållsförteckning av skivan och sparar detta som en fil. CDS2 får indexera den filen.

 

Vad alstrar UV-ljus i en dator, om inte solens strålar når in?

 

Du verkar ha koll på detta med ''arkivbeständighet'' (andra inlägg)

Har du kollat upp möjligheten till backupp på band, så som många företag tar sina backupper?

Priser? Är det något för en privatperson?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag kanske ska hämta hem Total Commander. Det verkar bra till att indexera filer på olika skivor. Vad det däremot inte är bra på är att ge ett bra meddelande om att en fil finns. Jag menar det är för lätt att flytta filer med detta program. Om man då har en fil med samma namn men olika datum så kan den lätt skrivas över.

 

Norton Commander för dos har samma dumma egenskap :-( Jag har fått filer överskrivna med norton commander för därför att jag har varit för snabb med att flytta filer.

 

En CD-skiva mm skrivs med UV-ljus. Jag har fått flera skivor förstörda :-( Och de blir inte arkivbeständiga om man inte laminerar dem. Jag ringde och frågade ett företag om detta.

 

Jag skriver av egen bitter erfarenhet :-(

 

Band station hade jag en gång 1991 1992 och jag höll på att förlora data till fel media då också. Det gick inte att få tag på band till denna bandstation mer än från min mammas f.d. arbetskompis. Han hade köpt den begagnad från en kompis. Dessa band var på 40 Mb.

 

Det var Ibas som sa att cd-skivor var vanligaste backup mediat. Och det verkar ju stämma också Jag började lagra på cd 1999 nångång.

Sen kom Cd-rw ,DVD-r och DVD-RW. De kan ju också läsas i en CD/DVD-spelare om det är rätt märke... Det måste man också kolla upp. Alla CD/DVD-spelare kan inte läsa alla märken.

 

Men när det gäller bandstationer så är det annorlunda. Man vet inte när tillverkaren av en viss bandstation slutar att tillverka just den bandstationen. Och då har man flera band som inte går att läsa i en ny bandstation som man köper :-(

 

Här finns det mer att läsa om arkivbeständighet.

http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=5758&amprefid=5759#Digitala

/Maria

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-29 17:26:41 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...