Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera tillbacka windows.


lucasjutvik

Rekommendera Poster

Hej jag testade ubuntu och tyckte det var jätte bra så jag installerade det, men kort efter ville jag ha tillbacka mitt windows men när jag stoppar i skivan funkar det inte att installera det står bara 'SETUP.EXE Kan inte öppnas. No application suttible for automatic installation is availible for handling this kind of file.' .vad kan jag göra?

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-17 18:47:41 av lucasjutvik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du startar skivan när du är i Ubuntu? Rätta mig om jag har fel.

 

Enklast är att i Ubuntu förbereda partitionen och slänga in NTFS på den som Windows ska in på. Detta görs med Gparted.

 

Men Windows är skoningslöst och kommer att skriva över Ubuntus starthanterare GRUB med sin egna och endast Windows kommer att kunna startas. Det är ganska enkelt att installera om GRUB, det finns en välskriven guide om detta på Ubuntu Sveriges forum.

Om du vill kan jag länka till den?

 

 

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså jag är inte så bra på detta med datorer men kan du skriva eller ge länkar så jag kan fixa detta så enkelt som möjligt skulle bli väldigt tacksam

 

Steg: 1 Jag stoppar i skivan ( När jag är inne på ununtu)

Steg: 2 det funkar inte

[inlägget ändrat 2007-12-17 19:29:37 av lucasjutvik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst. Ska ha kvar Ubuntu och dualboota med Windows eller ska du sopa rent och enbart köra med WIndows?

 

 

 

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste du starta datorn från Windows-skivan, dvs skivan ska sitta i när du startar datorn och du behöver ändra i BIOS-inställningarna att datorn ska startas från CDn och inte från hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara ESC, Delete, F1 eller liknande knapp för att komma in i BIOS inställningar när man startar,

Men eftersom du installerat Ubuntu nyligen så kanske BIOS redan är inställt på att CD/DVD-enheten är den första enhet som den bootar från?

 

 

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat nu men det funkar fortfarande inte. Jag gick in på BOOT för jag antog att det var samma sak som BIOS men jag kanske hadde fel

 

 

Jag går för kvällen fortsät hjärna svara med lösningar jag kommer tillbacka i morgon kväll ses och tack!

 

[inlägget ändrat 2007-12-17 20:44:03 av lucasjutvik]

[inlägget ändrat 2007-12-17 20:44:35 av lucasjutvik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

BOOT låter som en del av BIOS just för att ändra bootordningen. Gick det där att ställa in att CD skulle komma först?

Kom det fram någon text om att trycka på någon tangent?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då startar inte datorn från skivan. Se om du hittar någon annan inställning i BIOS-inställningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du när du installerade Ubuntu?

Startade du inte från Ubuntu-skivan då?

Är det en riktig XP-skiva?

Kan någon annan dator starta från XP-skivan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag skulle råda trådstartaren att be någon kompis att komma och hjälpa till med detta. Ändrar man fel saker så hittar inte datorn hårddisken i värsta fall kan hårddisken gå sönder :-(

Jag har i alla fall lagt in en bild i min presentation på hur man ändrar i setupen så att datorn stängs av om den blir för varm.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...