Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Ubuntu utan att använda Live-CD funktio


Tom A

Rekommendera Poster

Jag undrar om det finns något bra sätt att installera Ubuntu utan att behöva starta LiveCD funktionen.

Datorn jag vill installera Ubuntu på är väldigt gammal och LiveCD funktionen går segare än sirap.

För att röra muspekaren två centimeter på skärmen tar det nästan en halv mintut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn tillräckligt kraftfull för att köra Ubuntu?

https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

Och där står också om Alternate Installation CD, vilken du ska använda.

 

Krav för Xubuntu:

http://www.easy-ubuntu-linux.com/ubuntu-system-requirements.html

 

Här är en nedladdningssida för Ubuntu med kryssmarkering för Alternate CD:

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kanske inte den bästa datorn för ändamålet men det skall nog fungera.

Jag vet att man kan skriva in 'skript' när man skall starta Ubuntu från CD:n.

Det kanske går att skriva in någon typ av skript där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd dig av 'Alternate' versionen. Den installationsmiljön är textbaserad och kräver i princip inget alls av din dator.

Är det en äldre dator kan ju som sagt Xubuntu vara att föredra, Xubuntu använder Xfce som skrivbordsmiljö och det medföljer lite lättare program som standard.

 

Vad är det för hårdvara på datorn?

 

 

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

 

[inlägget ändrat 2007-12-15 19:24:29 av Hund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Tom A!

Alternativet till Live-CD är virtuella installationer, så riskerar du aldrig att något på den riktiga datorn rörs, enligt nedanstående.

 

Kör Ubuntu virtuellt i nedanstående program, så slipper du köra en Live-CD. Ubuntu installeras precis som i vilket system som helst i den virtuella datorn. Det går även att använda en ISO-fil av Ubuntu, så slipper du använda CD-skivan.

 

 

'VMware Workstation' är bäst, installationerna går snabbt och är också bäst vad gäller säkerheten mellan värdsystemet och gästen och du kan pröva i 30-dagar:

 

http://www.vmware.com/products/ws/

 

 

'Virtual PC 2007' från microsoft är gratis, men jag tyckte den var lite långsammare än 'Workstation' Jag testade XP Pro och visst funkar det men installationen tar lång tid mot i 'VMware Workstation' där det går på ca 15 minuter och även 'vista home premium' som jag testade i Workstation och installerade från en ISO-fil gick på 20 minuter

 

http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/default.mspx

 

Det bästa med den virtuella miljön, är att du inte behöver bry dig om virusprogram om du inte vill, allt finns ju bara i en fil och tas bort med en knapptryckning. Det går att ta snapshots av installationen, som det lätt går att återställa till, om det blir nåt fel.

 

Dom flesta datorer funkar till virtuella maskiner, enda kruxet är att man måste ha minst 1 GB minne, helst 2 GB.

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-16 10:56:15 av ollemunter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Hund

Datorn har en processor (PIII)på 596 MHz,

192 MB RAM, 11,2 GB Hårddisk.

Finns den 'Alternativa' versionen på den vanliga Ubuntu CD?

Om inte hur stor är den filen om man skall ladda ner den?

 

Fråga till Ollemunter

Vad är en virtuell installation?

Kan man kopiera över isofilen till datorn och starta en falsk 'live-CD' på datorn utan att den läser från skivan?

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-16 11:04:41 av Tom A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du uppfyller ligger på rekommenderade minimikrav för Ubuntu enligt https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

men under kraven på http://www.easy-ubuntu-linux.com/ubuntu-system-requirements.html

men ska klara av Xubuntu.

 

Virtuell dator: Man avsätter en del av minnet och hårddisken för ett annat operativsystem som man sedan kör inuti det först installerade operativsystemet. Som Olle skriver så kräver detta att man har minne och hårddisk för 2 samtidiga operativsystem. Inget för din dator alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den specen skulle jag nog provat Xubuntu ist - www.xubuntu.org

 

Alternate versionen är en CD som innehåller en textbaserad installationsmiljö och har ingen Live-funktion som finns på standardskivan.

Storleken är ungefär lika, lite mindre om jag inte missminner mig.

 

Med Virtuell installation så menas att man kör operativsystemet i ett program som du kör på din dator.

Dvs om du nu har Windows men vill helt riskfritt pröva Xubuntu eller något annat kan du köra detta virtuellt i programmet som du kör i Windows.

Fast med ovan nämnda hårdvara så fungerar det nog rätt segt.

 

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kan man skaffa en Alternate-CD?

Från Ubuntus Officiella sajt som jag fick min vanliga Ubuntuskiva eller går den att ladda ner?

 

[inlägget ändrat 2007-12-16 18:13:09 av Tom A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

 

Tom A!

Kolla in på mina länkar och läs om 'VMware Workstation' samt 'Virtual PC 2007' från microsoft.

 

Kort svar på din fråga: Du kör 'Ubuntu' i programvaran ex. 'VMware Workstation' som skapar en virtuell miljö där du installerar 'Ububtu' eller XP. Har du ISO-filer (imagefiler) av Ubuntu eller XP slipper du använda CD-skivan vid installationen och det går också mycket snabbare.

 

När du installerat 'VMware Workstation' skapar du en virtuell maskin som man säger på fackspråk, som är en fil innehållande allt som behövs för din fejkade, eller virtuella installation av Ubuntu i programmets fönster. Intallationen går till som vid en vanlig installation av ett operativsystem. Jag tycker du skall läsa på mina länkar, visserligen på engelska, men ljuset tänds ganska snart och du kommer att få uppleva en helt ny värld. Du kan dra filer mellan den fejkade, (virtuella) datorn och riktiga, när allt är klart, bara det är värt besväret.

 

'VMware Workstation' kostar pengar, men jag brukar säga, att på internet är allt gratis och det ligger en viss sanning i det påståendet. Mycket får man göra, bara man inte frågar.

 

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att få en gratis CD med Xubuntu från samma företag som skickade min UbuntuCD?

Min uppkoppling har en max hastighet på 48.0 kbit/s och det skulle ta många timmar att ladda ner det!

[inlägget ändrat 2007-12-21 13:55:36 av Tom A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte får tag på en CD med Xubuntu kan jag tänka mig att skicka en åt dig via snigelpost.

 

 

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

 

[inlägget ändrat 2007-12-21 15:30:52 av Hund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...