Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Maxfrekvens?


Jisc

Rekommendera Poster

Är det någon som vet vad mitt moderkorts cpu maxfrekvensen är? Har ett Via Apollo Pro 133 moderkort som klarar både Slot 1 och Socket 370. Idag sitter en PIII på 500 MHz i, men känner att det är lite av en flaskhals i mitt system...

 

Mvh,

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorns interna frekevens (i det här fallet 500 MHz) hänger bara på processorn. Den externa frekvensen - bussfrekvensen eller FSB:n - är den frekvens som processorn använder sig av för att t.ex. kommunicera med minnet på moderkortet. Det är alltså den här externa frekvensen som är intressant för ett moderkort. Utan att ens ha tittat på specifikationerna för ditt moderkort så kan man ju gissa att det klarar 133 MHz, bara för att 133 ingår i namnet. ;) Nä, jag vet inte. Du kanske är intresserad av att överklocka och vill veta hur mycket du kan höja FSB:n utöver 133 MHz. Den frågan kan jag inte svara på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på tillverkarens hemsida och kolla, alltså inte via utan tillverkaren av kortet. Det finns säkert en bios update som ser till att kortet känner igen processorer med högre frekvenstal an vad som fanns när du köpte kortet. Har själv ett Asus P3V4X med Via chip och kan med senaste bios köra 1GHz.

Det är möjligt att man inte behöver uppdatera bios men då kan man få ett felmeddelande när man startar pga att moderkortet inte känner igen processorn men det kan gå att köra ändå, med rätt frekvens.

Men som sagt, kolla tillverkarens hemsida.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jar tyvärr ingen aning om vilket företag som har tillverkat moderkortet. Öppnade lådan innan, men kunde inte se något som antyder vad tillverkaren heter....Kan man inte kolla upp moderkortets tillverkare något på annat sätt??

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att göra en sökning på FCC ID för att åtminstone hitta tillverkare:

 

http://www.fcc.gov/oet/fccid/

 

ID-numret brukar stå på en liten vit streckkodsremsa, ofta ditklistrad på sidan på den sista kortplatsen (dvs du kan behöva lyfta ut moderkortet för att se ordentligt).

 

Men som sagt, nästan alla moderkort har tillverkarens namn på någotliknande ställe också - bara att plocka ur och leta lite.. ;)

 

Eller leta reda på ett id-program som kan avgöra vad det är för moderkort, det är säkert någon som har en bra länk till ett sådant om du inte orkar söka själv. Men det är juh inte helt säkert att just ditt moderkort finns med i en dylik databas....

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades hitta den där streckkodsremsan med numret på...

BN693A:9911042 stod det, men jag lyckas inte hitta nåt när jag söker på FCC ID.

 

Det finns ingen som har ett "tag-reda-på-vilket-moderkort-du-har-program"?

 

Förresten, så vet jag redan vilket BIOS jag har, så jag behöver kanske egentligen inte veta vad mitt moderkort heter om jag bara ska uppdatera BIOS.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

magnus sandell

Jag har ett moderkort som stöder både cel, PIII och med både slot1 och 370. Jag tror att det är ett Tyan kort...jag har provat alla program för att kolla, utom SiSoft Sandra. Det funkar säkert..

 

 

*IDS*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står nästan alltid FCC eller FCC ID framför numret.. kan alltså vara ett annat nummer någon annnanstans på kortet.. ;)

 

Förresten, så vet jag redan vilket BIOS jag har, så jag behöver kanske egentligen inte veta vad mitt moderkort heter om jag bara ska uppdatera BIOS.

 

Jo, det är framförallt det du måste veta.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...