Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hemmaserver


maxman

Rekommendera Poster

hej,

läs först:

http://pfatjanster.idg.se/support/viewmsg.asp?EntriesId=486889

 

jag laddade hem ubuntu 7.10 server edition men när installerat det och skulle starta det stod det att min CPU var för dålig.

 

finns det nått annat operativsystem som jag kan använda som en hemmaserver?

ska jag installera windows 2000 och köra det som en server?

Om jag ska köra windows 2000 som server, finns det någon guide hur jag ska använda den som en server?

 

+ hårddisken jag har nu är på 2gb, men jag ska köpa en hårddisk på 750 gb som användarna på nätverket ska kunna ta del av.

 

Finns det nån speciell windows 2000 server version eller nått?

 

eller kan jag använda windows server 2003?

[inlägget ändrat 2007-12-12 11:14:14 av maxman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ingen server-version av Windows för en hemmaserver, med lokal fildelning och webbserver, utan det borde gå bra med Windows 2000 Pro.

 

För lokal fildelning av innehållet på en hårddisk så lär det behövas diverse inställningar i samtliga datorer.

 

För en webbserver så behöver du Apache.

 

Det finns en variant av Ubuntu som heter Xubuntu som har ett användargränssnitt som inte är så tungt för datorn och därför fungerar på svagare datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, det får nog bli windows 2000 pro,

men jag har hört att windows 2000 bara stöder hårddiskar upp till 128gb, har jag fel?

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-12 11:26:31 av maxman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte. XP hade problem med hårddiskar större än 128 GB innan Service Pack 1, så det kanske löser sig även i 2000 med de Service Pack som finns till den. Sedan kan det vara som så att problemet är storleken på en partition och inte på själva hårddisken, och i så fall är det ju bara att dela upp hårddisken i flera partitioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...