Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virus i pcforalla!!??


Behruz

Rekommendera Poster

Tja, när jag laddar ner spelet från :http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.123297

och skannar den med min antivirus programmet så hittar den virus!?!?

Är det så att pcforalla har ej nån koll på vad de läger där eller????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annonsprogram alltså och inte virus.

 

DR/VB.Y.3 kallar Antivir det.

 

Men visst är det bra om du talar om det för PC för Alla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Där ser man och vad jag förstått, så finns fler, s.k gratisprogram i programbanken, som man bör se upp med.

 

Det bästa är att kolla varifrån programmet kommer och söka mer information om just det programmet, innan man laddar hem.

 

Här skadar det inte med lite överdriven vaksamhet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och Kaspersky Internet Security 7.0 tycker:

The requested URL http://arkiv.idg.se/pfa/program/PFA0707_basta_gratisprogrammen/arcade-5.0.exe is infected with not-a-virus:AdWare.Win32.VB.y virus

 

''Viktig information

Även om programmen i PC för Allas programbank är noggrant testade kan vi inte garantera att varje program fungerar perfekt på din unika datorkonfiguration. Därför installerar du programmet på egen risk. Tänk på att alltid ta backup på viktig information innan du installerar ett nytt program.''

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Hejsan!

 

Tack för påpekandet om spelet Arcade Classic. F-Secure som jag kör här hemma verkar inte hitta något skumt, men jag ska kolla upp det noggrannare när jag kommer till jobbet imorgon. Programmet är stoppat och går inte att ladda hem tills att jag har kollat upp det ordentligt.

 

När det gäller programmet Analogx Dll Archive så har Ollemunter anmärkt på det en massa tillfällen, och jag kan bara upprepa att vi har testat programmet och det funkar alldeles utmärkt i Windows XP. Sen kan det mycket väl vara så att just Ollemunter har problem med programmet på sin dator, men det är ingen anledning för andra att vara oroliga.

 

Det gäller generellt för programbanken. Vi publicerar aldrig ett program utan att först ha testat det noga, och genomsökt det med antivirusprogram. Sen kan vi dessvärre inte garantera att varje program fungerar perfekt på allas datorer, och man installerar alltid programmen på egen risk.

 

/Pontus, PC för Alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen som skapar programen från analogx.com förser naturligtvist inte sina program med virus eller annat skräp.

 

Jag har använt de flesta av hans utmärkta små gratisprogram under flera år, givetvist helt utan problem, oavsett vilket antivirus jag använt genom åren.

 

 

.:Det finns 10 olika typer av människor:.

'De som förstår binärt, och de som inte gör det'

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Pontus Jeppsson!

Jag hade nog inte reagerat på det, om det inte varit för att en av era läsare använt programmet och fått installerat om sin dator, när han hade använt 'Analogx Dll Archive' då fanns inte den varningen ni nu lagt till, att man använder programmen på egen risk.

 

För några år sedan, när XP hade kommit på marknaden, provade jag programmet och hade bara tur som inte fick installera om min dator. Alla DLL-filer togs i stort sett bort, men fanns i en återställningsmapp och när jag läste om att en av era läsare hade råkat illa ut, så kom jag ihåg min händelse.

 

Om det nu funkar så bra till XP så skulle väl ni på 'PC För Alla' kunna lägga ut en beskrivning på programmet och hur man använder det till XP.

 

Jag misstror inte programmakaren på något sätt, men programmet är tillhör det förgångna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Nu har jag kollat upp det lite bättre. Spelet Arcade Classic innehåller ett annonsprogram som visserligen inte verkar vara särskilt farligt, men jag har ändå valt att plocka bort programmet från vår programbank helt och hållet.

 

Tack för att ni upptäckte och påtalade detta!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

man använder väl alla program på egen risk, om programmet plockar bort för många/fel dll filer så får du väl höra av dig till han som gjort programmet

 

för övrit förstår jag inte meningen med att använda programmet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

927!

Nej jag förstår inte heller vitsen med att lägga ut ett program som funkade till 'Windows 95' och påstå att det kan rensa ut gamla DLL-filer på Windows XP. Idag finns andra metoder för att lösa upp knutar i Windows XP.

 

Jag testade det 2002 i XP och det funkade inte, enligt den erfarehet jag gjorde då. Kan det vara så att jag kanske missade något och att det funkar bättre nu, när programmet är ändå äldre.

 

Jag reagerade på den som skrev här på forumet för nåt tag sedan, den personen hade då råkat ut för samma sak som jag observerade 2002, jag behövde inte installera om, för att jag var smartare, men han som skrev här fick göra en ominstalltion efter att ha använt programmet.

 

Jag vet inte om han tackade PC För Alla för den lilla missen.

 

Då fanns heller inga varningar som man nu skriver om nu 'på egen risk mm'

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Det är trist att du hade problem med programmet, ollemunter. Men jag kan inte säga så mycket mer än tidigare - vi har testat programmet och då har det funkat bra. Att du och en läsare till haft problem med det är inte skäl nog för att vi ska plocka bort det från programbanken. Vi tror att programmet ska kunna vara till hjälp åt någon, och väljer därför att ha kvar det, trots att det har några år på nacken.

 

Vi tar alla rapporter om fel i programmen i vår programbank på största allvar, och visar våra tester att programmet inte håller måttet så tvekar vi i inte att plocka bort det omedelbart. I fallet som den här tråden handlade om från början stoppade vi programmet några timmar efter att felet rapporterades här på forumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Pontus Jeppsson!

Egentligen så fyller programmet idag ingen funktion som jag ser det, men det är ju upp till var och en att veta vad han eller hon gör och ni har ju också visat er goda vilja, med att sätta varningslappar på programmen, så någon nytta var det ju med min varning.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-12 10:03:22 av ollemunter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...