Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

väcka datorn


mumrick

Rekommendera Poster

 

hello! När jag inte har använt datorn på en stund, så försetts den i viloläge.(helt ok) Men när jag ska försöka väcka den så går det inte.... Så jag måste trycka in startknappen på datorn istället, då vaknar den och avslutar windows och jag får starta om!! Vad är det för fel,vad ska jag göra?? (datorn är 3 veckor gammal)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du behöver nog ställa in vad som skall göras när man trycker på strömbrytaren.

 

Öppna Kontrollpanelen, Energialternativ. Flik Avancerat, under Strömställare.

Kolla i valet för 'När jag slår på eller av datorns strömbrytare'. Antagligen står det där att datorn skall stängas av. Ändra till något annat alternativ.

 

Du har ju normalt kvar alternativet att forcera en avstängning genom att hålla in strömbrytaren 5 sekunder eller så.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen bra energisparning av att försätta den i viloläge.

 

Ska du inte använda den så stäng av den.

 

Om något program eller nedladdning körs så välj isf att skärm och hårddiskar ska stängas av efter en viss tid av inaktivitet.

 

/Skiren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Ingen bra energisparning av att försätta den i viloläge.'

Vad menar du med det?

Jag sätter min dator i viloläge varje natt innan jag slår av strömmen till den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar med att sätta datorn i viloläge i stället för att stänga av den? Det går ju mycket snabbare att starta datorn från viloläge än från helt avstängt läge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

 

Cecilia!

Oj, jag har missat en halv minut eller så, x antal gånger. Är det så du menar?

 

Min Dell är klar på 1 minut och 15 sekunder, årsmodell 2005.

 

Den äldsta datorn som är en 2001:a startar exakt lika snabbt, så jag ser fortfarande ingen vits med proceduren.

 

Alltså när jag stänger av datorerna, så gör jag bara det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, min dator tar något mer tid på sig än så innan datorn är klar för användning. En annan stor fördel som jag ser det är att den ser precis likadan ut som när jag gick ifrån datorn. Thunderbird och Firefox (inkl. alla flikar jag vill ha) mm är redan igång och beredda genast.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hello!Jag förklarade dåligt, efter den gått i viloläge och jag försöker väcka den t.ex. trycker på nån tangent eller rör på musen så händer ingenting. Därför måste jag trycka på strömbrytaren....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trycker också på strömbrytaren för att få igång min dator från viloläge. Men den stänger inte av sig sedan, så har du kollat upp det som Arkitekten skrev?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du nu vill att datorn ska väckas av tangentbordet, går du till enhetshanteran--->Tangentbord och högerklicka på ditt tangentbord, välj egenskaper, sedan gå till energisparfunktioner och kryssa i tillåt att denna enheten tar datorn ur viloläge.

dett kan du självklart göra med musen med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...