Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Video-DVD

Maria E

Recommended Posts

Hej är det någon som vet vad det är som läser skivorna i en DVD-videobrännare ? Enligt en vän till mej så förstörs inte såna skivor så fort som vanliga DVD-R och DVD-RW som man bränner eller kollar i datorn.

Men de verkar visst inte tåla kyla så bra....

Jag var till bankfacket och skulle lägga in en DVD-R skiva där men jag glömde bort det. När jag kom hem så kollade jag den i datorn med CD-check och det tog lång tid innan detta program startade. Jag avbröt det för jag blev trött på det just då. Ville använda datorn till vettigare saker just då.

/Maria

Det är alltid en laser som läser och bränner DVD-skivor, oavsett om det är en teveansluten DVD-spelare eller en DVD-enhet i en dator.

Jaha då vet vi det. Men i vilket fall som helst så kan man inte lagra skivor som man bränner själv hur länge som helst.

Det är alltså UV-strålning som förstör skivorna mest. Lysrörslampan som jag hade över datorn har jag tagit bort.

Och lagra ingenting på USB-minnen för de kan gå sönder när som helst verkar det som det gäller åtminstone små USB-minnen. De är dock väldigt bra till att flytta från olika datorer fast det kanske bara gäller om man har samma operativsystem på datorerna ??

Om USB-hårddiskar går sönder så verkar det som att man inte märker något förren det är för sent har jag läst här i PC support. Programmet Hddhealth kanske inte funkar till såna diskar eller så hade han som fick problem med sin USB-hårddisk inte programmet installerat ?

Programmet hddhealth laddas ner från denna sida.

http://www.snapfiles.com/get/hddhealth.html

/Maria

[inlägget ändrat 2007-12-04 12:26:58 av Maria E]

DVD skivor går till slut sönder så dom måste man göra backup på då och då.

Men jag har aldrig varit med om ett usb minne som går sönder. Jag har ett som är några år gammalt och det fungerar fortfarande lika bra.

Externa hårddiskar krashar utan förvarning men jag brukar använda min externa hårddisk till backup på det som finns på min interna så slipper jag oroa mig för krasher.

Att uppdaters sin backup på den externa disken blir jobbigt i längden men jag har hittat ett väldigt bra program som uppdaterar det åt en.

Om någon är interiserade kan det laddas ner härifrån.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.125158

Ja USB-minnen är väldigt tåliga men när de väl går sönder så måste man lämna in dem för dataräddning. Och det är inte säkert att allt kan räddas ändå.

Detta hittade jag på krisportalen

Det finns flera olika orsaker till att ditt USB-minne kan ha slutat fungera. Den vanligaste orsaken till att kortet inte längre går att använda, är att man tagit ut kortet innan data har hunnit skrivas färdigt. Man får då en skada i filstrukturen, som gör att kortet inte längre kan läsas i enheter så som digitalkameror och dator. Denna typ av skador åtgärdar vi normalt inom 24 timmar och skickar tillbaka kortet med vändande post.

På samma snabba sätt kan vi återskapa formatterade kort och raderade bilder från USB-minnen. För att lyckas återskapa så mycket data som möjligt från ditt USB-minne, krävs att du inte använder minnet mer. Du ska alltså inte sätta i minnet i någon enhet för att försöka återskapa data. Du ska givetvis inte heller använda ett formatterat USB-minne och lagra nya data på minnet. Dessa handlingar kan innebära att de data du vill ha tillbaka, går förlorade för alltid.

För att återskapa förlorad data på ett USB-minne, använder vi flera metoder. Beroende på vilken skada minnet råkat ut för. Gemensamt för dessa metoder är dock att vi har ett enhetspris för USB-minnen . 595 kronor inklusive moms är priset för återskapande av data från ett USB-minne utan fysiska skador.

I de fall du skadat minnet fysiskt genom brytning etc. utgår timdebitering för montering av provisorisk dumpkabel. Detta är en kabel vi använder för att ansluta till USB-minnet om kortets kontaktytor är skadade. En sådan åtgärd tar normalt under en timme och debiteras 360 kronor inklusive moms. Före sådan åtgärd genomförs, meddelas du givetvis och kan själv välja om du vill fortsätta åtgärden. Men med tanke på att detta gäller fysiskt skadade minnen, så vet du troligtvis redan innan att ditt USB-minne är i behov av detta.

/Maria

[inlägget ändrat 2007-12-05 19:55:57 av Maria E]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...