Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

'Spårning' av besök på webbplats


Tall

Rekommendera Poster

Gäst ollemunter

 

'GhostSurf' Gör dig osynlig på internet:

 

http://www.tenebril.com/consumer/ghostsurf/ghostsurf_standard.php

 

Smartprotector använder jag hela tiden och det rekommenderar jag verkligen starkt, rensar bort allt du varit på, automatiskt när du stänger datorn:

 

http://smartprotector.com/eraser/

 

Läs mer på programmens hemsidor.

 

Allt dina besök spårar dig via Cookies, när du kommer tillbaka till en viss sajt kan detta ses om sajten använder Cookies.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, ollemunter!

Smartprotector kostar ju en del.

Du har inte tips på något gratisprogram?

Du får en poäng för tipset!

Tall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att se att just du personligen besökt webbplatsen för webbplatsägaren men det går alltid att se vilket IP-nummer som en besökare har. Visst kan man surfa genom olika proxyn och liknande för att dölja sitt IP-nummer för en webbplats men det går alltid att spåra tillbaks till dig för annars så skulle du inte kunna få in några webbsidor.

 

Smartprotector rensar den information som finns på din egen dator, så ingen annan som använder din dator kan se vilka sidor du har surfat till och liknande. Samma sak med Privacy Keeper. Ingen av dem påverkar vad en webbplatsägare ser.

 

GhostSurf skriver alldeles för lite om vad det gör för att man ska kunna uttala sig om det. En del av beskrivningen låter inte korrekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

 

Cecilia!

'GhostSurf' har 4 lägen

 

Normal

 

Anonym

 

Osynlig

 

och

 

Krypterad

 

Att vara osynlig med en ny IP-adress kan vara användbart om någon stänger dig ute från en sajt, vilket kan hända, om man blir 'portad'.

 

'GhostSurf' är ju ett altenativ till Relakks och dold.se

 

https://www.relakks.com/

 

http://www.dold.se

 

Fördelen med 'GhostSurf' är att man blir anonym, eller osynlig om man så vill. För att använda dold.se eller Relakks, måste man ju registrera sig och prenumerera på tjänsten.

 

'GhostSurf' använder jag bara ibland, men det funkar och är ju ett bättre alternativ än att gå genom någon annans sajt och dom mmåste ju också ge ut uppgifter till polisen om det skulle behövas, med krypteringen på 'GhostSurf' påslagen, tas den möjligheten bort för Telia eller det blir för kostsamt att ta fram, beroende på brottets art.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia är, i alla fall, helt ointresserade av spåra dig.

 

Hur gör GhostSurf då? Det måste väl också vara att man går via en annan dator precis som dold och relax? Hur ska de annars kunna hålla din IP-adress hemlig för webbservern?

 

Kryptering skriver de, men vilken sträcka är krypterad? Mellan dig och deras server? För det kan ju inte vara krypterat hela vägen mellan dig och en webbserver för då måste ju dekrypteringen finnas på webbservern och du måste lämna en dekrypteringsnyckel till webbservern och så fungerar det ju inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Cecilia!

Man får ju det här med en nypa salt förstås och om 'GhostSurf' gör det som dom säger. Men jag använder ju hellre ett program till detta. Det finns ju en uppsjö med andra sajter, man kan surfa via, om man vill vara anonym och inte vill använda dom svenska, som kostar en slant.

 

Nåt man kanske bör tänka på i dagens övervakningssamhälle är i så fall om man ska kryptera sin maail, beroende på vad man har för slags korrespondans. E-posten kan ju vara väldigt intressant att snoka på. Använder man då 'PGP' så kan ingen snoka, för den krypteringen är ju nära nog 100%-ig.

 

Varför jag nu köpte 'GhostSurf' tänker jag inte avslöja, men jag har blivit en erfarenhet rikare och programmet är ju också ganska billigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ollemunter och Cecilia!

Det är verkligen en hel del att tänka på, när man skall använda ett spårningsprogram!

Ni har båda gett en 'amatör' en hel del att fundera över.

STORT TACK till er båda!

Jag skickar en poäng till Cecilia!

(ollemunter fick ju en poäng tidigare.)

 

'esd': Tack för tipset på gratisprogrammet!

 

Tall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man är inte 'mer' eller 'mindre' anonym.

 

Antingen visas ens IP i serverloggen eller inte.

 

Att på egen hand, med egna verktyg, testa om en proxy 'spiller' ens IP är klart bäst. En majoritet av anonyma proxyn sparar inte loggen mer än några timmar.

 

En överlägsen, men något omständig metod är att använda proxyn i en kedja, de måste då vara av typen Socks proxy.

 

 

.:Det finns 10 olika typer av människor:.

'De som förstår binärt, och de som inte gör det'

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Clanledaren för tipset att med Proxy-webbplatser testa den egna IP-adressen!

Det gav mig ytterligare en del att fundera över.

Du får en poäng för tipset!

Tall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...