Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fryser? krash


Rzzer

Rekommendera Poster

 

hej Ibland så bara Fryser allting sen effter typ 2 sec så ser ja en blåskärm och man hinner nästan aldrig se vad de står men ja har hunnet se något sånt här vet att ni inte kan hjälpa mig utan att veta fel kod men de stog såhär ..... ungefär

 

machine_check så någonting till men tror ni ni kan veta ungerfär va de kan vara??? för de är jätte jobbbigt.... MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så stannar blåskärmen kvar.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Det är lättare OM du INTE gör en ny tråd för dessa som har svarat!

 

Det man inte vet har man ingen aning om.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD AM25600 3,02Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+120Gb 2,5,Nvid PCIE 7600GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det troligen inte ett systmfel i Windows. Var det fortfarande så att du snabbt såg en blåskärm?

Har du koll på värmen i datorn?

Har du överklockat?

Har du haft andra problem tidigare?

Har du installerat/uppgraderat något i datorn eller någon drivrutin innan detta började?

 

Tack för poängen! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ja såg blåskärmen.

 

1. japp har 5 fläcktar prossen är på ca 30 till 45 när ja spelar.

 

2. Ja förut men nu har ja standard men den strular endå.

 

3.nej ja har presis byggt denna nu.

 

3 jodu om ja visste de har ju instalerat alla drivrutiner så ja vet inte.

 

vore bra om de här gick att lösa. kollade lite med dell dom tordde de kunde vara något med minnet....

 

aja hoppas ja får svar idag :D mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej både och nnej ja har byggt datorn själv men villket av dom ska stå på och vad ska häna och inte hända?

 

de där värkar lite krångligt.... finns de ingent lättare sätt?

[inlägget ändrat 2007-12-04 16:43:48 av Rzzer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att alla delar passar ihop?

Har du kollat upp att moderkortet stödjer minnena du köpt och annat liknande?

Har du kollat upp att nätaggregatet är tillräckligt kraftfullt?

 

Du använder en av länkarna. Den första är till ett minnestestprogram som man lägger antingen på en diskett eller CD. Sedan startar man datorn från disketten eller CDn. Då börjar ett minnestestprogram som testar minnet, där finns ett värde Errors som man håller koll på. Om det blir något annat än 0 så har man problem.

 

Den andra länken är till en nedladdningsbar CD med flera testprogram. Den är då mycket större och tar betydligt längre tid att ladda ner. På den så kör man också ett minnestestprogram, t ex memtest (alltså samma program som i den första länken).

 

Tyvärr så är det aldrig lätt att felsöka en dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej ja ska prova de där första.

 

mitt nätagg är på 600w ja har dubbelkollat att minnerna passar så de ska dom. och vad gör jag om de står 3?

 

skulle de stå på en natt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du om det står 3 Errors i minnestesten? Om du har flera minneskort i datorn, så tar du ut så att du bara har ett kvar i datorn och kör testet igen. Detta upprepar du tills du vet säkert vilka minneskort som är hela och vilka som är trasiga. Detta gäller oavsett hur många (eller få) fel det blir.

 

Det är bra att köra minnestestprogram över natten eller medan man är på skolan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att minnena är hela.

 

Har du installerat drivrutiner från en eller flera CD eller har du hämtat dem på tillverkarnas webbplatser?

Det är det senare som man bör göra.

 

Vad har du för grafikkort?

 

Är det XP eller Vista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a de va de :)

 

1.Grafikkortet (8800ultra) har ja tagit från skiva men de är samma verition som finns ute på nvdias hemsida. Ljudkortet från skiva och de är vell de.

 

ja använder xp 32bitars.

 

 

( ja har kollat upp en grej på mitt moderkort så finns de 2st cpu kontakter alltså 8 tillsammans 2*4 pin och mitt nätagg har 2 cpu sladdar cpu1 och cpu2 ja har bara kopplat i cpu 1.

 

ja har en intel core 2 quad Q6600

 

de kanske kan vara de för ja vet inte om ja vågar sätta i den sladden. Mitt moderkort heter P5N32-E SLI PLUS.

 

MVH och tack för att du hjälper :)

 

 

 

OBS :::: Han se va de stog de stog som namn högst upp på blåskärmen:

 

Machin_Check_Expension typ....

 

[inlägget ändrat 2007-12-05 13:41:47 av Rzzer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng! :)

Men nu är jag ute på djupt vatten för jag har inte byggt någon egen dator. Står det inget i moderkortets manual om strömkontakterna?

För lite ström kan ge upphov till konstiga problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

nej de står ingent om cpu kontakctern men ja vet inte om ja ska våga sätta i den ..........va ska ja hitta på vad skulle du gjort ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja de gör dom.

ja de gör dom.

 

Hittar inte i datorbyggarna. men va tycker du ja ska göra? va kan de vara ska ja koppla in sladden va är de värsta som kan hända att hela prossern bara pajar eller? vad är de för vistts med att få 2 cpu sladdar och 2 cpu urtag på moderkortet ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en begränsning på hur mycket ström som får skickas genom en sådan typ av kabel, så jag vet att till vissa grafikkort så måste man koppla två strömkablar för att grafikkortet ska få tillräckligt med ström. Det kanske kan vara så med nyare processorer och moderkort att de behöver två också, men jag har som sagt inte byggt datorer förut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så vad kan ja göra åt de vore väldigt tacksamt om du ville kolla upp de för ja är ingen bra googlare om du har tid eller om du kommer på något annat som de kan vara :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I manualen på sidan 2-6 står det:

'ATX power connectors (24-pin EATXPWR, 2x4-pin ATX12V'

så det verkar väl ganska klart att det ska vara en strömanslutning. Dessutom med hänvisning till sidan 2-31 där det står ändå mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men de står ju ingent om varför man inte/ska stoppa i den? tack för att du tog tid att leta upp de :).... (datorbutiken sa att ja inte skulle sätta i den...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...