Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gratis program för att trimma datorn


Bosse Hardeström

Rekommendera Poster

Bosse Hardeström

Hej, är det nån som kan tipsa mig om ett bra gratisprogram för att trimma datorn? Flera jag testat rensar bara lite i datorn och sen måste jag köpa det för få resten gjort. Hälsningar // Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ccleaner är helt gratis och fungerar väldigt bra. Det rensar bland filer och registret.

 

Dock går det ju aldrig att få samma resultat som vid en nyinstallation av Windows så regelbundna ominstallationer är ett nödvändigt ont. Hur långt mellan gångerna beror ju helt på hur frekvent man brukar datorn.

 

 

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Hund!

Varför ska man installera om. Jag har en dator köpt 2001 och den senaste köptes 2005. Datorena har haft vardera en blåskärm, alltså något systemfel. Jag kör på senare tid enbart med 'NOD32' som totalsskydd och använder endast Windows brandvägg.. Jag har städat tegelbundet med 'Easy Cleaner' och nu på senare tid också med 'CCleaner'. Jag städar registret när jag tycker det behövs med 'jv16 Power Tools' och om jag provat något stort program. Jag använder 'Diskeeper' som automatiskt defragmenterar när det behövs.

 

Jag experimenterar mycket med virtuella datorer och använder då 'VMware Workstation' i dator årsmodell 2005 som är en 'Dell Dimension 5000'

 

Jag surfar mycket och datorena används dagligen till olika göromål. 2001:an går mycket på släktforskning via nätet, som är hustruns stora hobby. Själv så experimenterar jag mycket med olika lösningar för min hemsida och testar ofta och gärna nya program för grafik, eftersom min hobby är grafik i olika former. Jag provar och testar också olika säkerhetslösningar mot webben.

 

Mina datorer har aldrig behövts installeras om och jag har mig veterligen inte heller någon riktig ärligt köpt 'Windows XP Pro', men jag har på nätet skaffat det jag behöver, om jag mot förmodan behöver göra en ominstallation, vilket jag hoppas slippa. Backupp gör jag regelbundet på en extern disk och CD/DVD-skivor

 

Dessa 2 datorer funkar precis som när dom var nya och naturligtvis så har jag den automatiska funktionen på för uppdaterig av Windows. Jag använder också 'BackOnTrack' i stället för windows systemåterställning som man ju inte alltid kan lita på.

 

Jag kanske är unik, men jag gillar datorer och dom tycks gilla mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska använda programmet Ashampoo Winoptimizer 2008! Det finns med på månadens* cd i Pc för Alla. Det är en fullversion. Det enda du behöver göra är att registrera det. I programmet finns flera mycket bra funktioner för att städa datorn.

 

(*Gäller PC för Alla nummer 11/2007)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

 

GuitarComet!

Ursäkta inlägget, men 'Ashampoo Winoptimizer' är inget optimalt program för städning. Jag ser hellre att det hamnar i papperskorgen. Jag har inte hört någon, säga något gott om dettta program. Jag vet att 'Ashampoo' har flera olika program, men jag skulle inte rekommendera någon deras programvaror.

 

'CCleaner' är ett av många välbeprövat program och det funkar faktiskt lika bra som dom gammla, typ 'jv16 Power Tools' som länge varit ledande på marknaden, när det gäller att städa och rensa i registret.

 

Att ge ett program plus i kanten bara för att det finns på 'PC För Alla' är ingen vits, men dom brukar släppa till gamla versioner, om det här är ett sånt vet jag inte, då jag för länge sedan, har slutat köpt tidningen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...